Overslaan en naar de inhoud gaan

Predictive analytics software vaker gekocht

Marketeers die werkzaam zijn bij grote, marketinggestuurde bedrijven, schaffen steeds vaker predictive analytics-software aan. Zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau ondervroeg 121 bedrijven. 65 procent van de marketeers die werkzaam zijn bij grote, marketinggestuurde bedrijven, heeft aangegeven tot aankoop over te willen gaan. Bij bedrijven waar marketing een minder belangrijke rol speelt, is dit percentage 36 procent. Volgens de onderzoekers is de steeds zwaarder wordende concurrentie de belangrijkste reden voor aanschaf van predictive analytics-software.

related partner content for mobile comes here

De marketeers van marketinggestuurde bedrijven noemden als tweede belangrijke reden de terugloop van sales (36 procent). Bij bedrijven die niet zo heel erg marketinggestuurd zijn, werden eerst nog tegenvallende retentie/loyalty opbrengsten (25 procent) genoemd, daarna pas tegenvallende sales (20 procent).

Een ander verschil tussen grote, marketinggestuurde bedrijven en andere bedrijven: 20 procent van de eerste groep overweegt de software te kopen omdat men minder marketingbudget te besteden heeft. In de tweede groep ligt dat percentage op 3 procent.

Best-in-class, gemiddeld en laggard

De onderzoekers verdeelden de bedrijven van de respondenten in drie groepen: best-in-class (20 procent), gemiddeld (50 procent) en laggards (30 procent). Gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen antwoordden de marketeers uit groep 1 ten eerste een verbetering van de targeting van marketingaanbiedingen (56 procent), verbeteren van cross- en upselling (36 procent) en het verzamelen en bouwen van unieke klantprofielen en personas.

De andere twee groepen noemden dezelfde uitdagingen, maar in een iets andere volgorde en met iets andere percentages: De gemiddelde groep noemde ook targeting als eerste (50 procent), maar gaf gelijke percentages aan cross- en upselling en de klantprofielen (22 procent). De laggards kozen ook voor targeting als belangrijkste uitdaging (42 procent), maar kozen vervolgens voor de profielen (18 procent) en daarna de cross- en upselling (13 procent).

Best-in-class respondenten zullen ook eerder een speciaal team samenstellen om nieuwe insights te ontdekken (64 procent vergeleken met 31 procent van de gemiddelde- en de laggards-groep). Volgens de onderzoekers komt dat doordat best-in-class marketeers de beschikking hebben over veel meer klantdata dan hun gemiddelde- en laggard-collega’s.

Volgens een ander rapport van Aberdeen Group is 60 procent van de marketeers van grote, marketinggestuurde ondernemingen van plan om de budgetten voor customer analytics en segmenteer-software flink te verhogen in 2011.

Bron: Marketingcharts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in