Predictive analytics software vaker gekocht
Het bureau ondervroeg 121 bedrijven. 65 procent van de marketeers die werkzaam zijn bij grote, marketinggestuurde bedrijven, heeft aangegeven tot aankoop over te willen gaan. Bij bedrijven waar marketing een minder belangrijke rol speelt, is dit percentage 36 procent. Volgens de onderzoekers is de steeds zwaarder wordende concurrentie de belangrijkste reden voor aanschaf van predictive analytics-software.
De marketeers van marketinggestuurde bedrijven noemden als tweede belangrijke reden de terugloop van sales (36 procent). Bij bedrijven die niet zo heel erg marketinggestuurd zijn, werden eerst nog tegenvallende retentie/loyalty opbrengsten (25 procent) genoemd, daarna pas tegenvallende sales (20 procent).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen ander verschil tussen grote, marketinggestuurde bedrijven en andere bedrijven: 20 procent van de eerste groep overweegt de software te kopen omdat men minder marketingbudget te besteden heeft. In de tweede groep ligt dat percentage op 3 procent.
Best-in-class, gemiddeld en laggard
De onderzoekers verdeelden de bedrijven van de respondenten in drie groepen: best-in-class (20 procent), gemiddeld (50 procent) en laggards (30 procent). Gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen antwoordden de marketeers uit groep 1 ten eerste een verbetering van de targeting van marketingaanbiedingen (56 procent), verbeteren van cross- en upselling (36 procent) en het verzamelen en bouwen van unieke klantprofielen en personas.
De andere twee groepen noemden dezelfde uitdagingen, maar in een iets andere volgorde en met iets andere percentages: De gemiddelde groep noemde ook targeting als eerste (50 procent), maar gaf gelijke percentages aan cross- en upselling en de klantprofielen (22 procent). De laggards kozen ook voor targeting als belangrijkste uitdaging (42 procent), maar kozen vervolgens voor de profielen (18 procent) en daarna de cross- en upselling (13 procent).
Best-in-class respondenten zullen ook eerder een speciaal team samenstellen om nieuwe insights te ontdekken (64 procent vergeleken met 31 procent van de gemiddelde- en de laggards-groep). Volgens de onderzoekers komt dat doordat best-in-class marketeers de beschikking hebben over veel meer klantdata dan hun gemiddelde- en laggard-collega’s.
Volgens een ander rapport van Aberdeen Group is 60 procent van de marketeers van grote, marketinggestuurde ondernemingen van plan om de budgetten voor customer analytics en segmenteer-software flink te verhogen in 2011.
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid