Over de effecten van sales promotie


Luijten onderwierp de aanbiedingen in de supermarkt aan een wetenschappelijke analyse en keek naar de effecten die promoties hebben op het consumentenkoopgedrag.
Zijn belangrijkste conclusies:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
• Aanbiedingen in de supermarkten leveren op de korte termijn voor zowel de fabrikant als de supermarkt een positief resultaat in verkocht volume op, aanbiedingen werken dus positief op de afzet tijdens de aanbiedingsperiode.
• Supermarkten die minder aan promoties doen, ondervinden daarvan aantoonbaar nadeel.
• Bij 20 a 30 procent van de promoties kan geen gedragsverandering bij de consument worden aangetoond.
• Ook het effect op lange termijn is zelden of nooit aanwezig. Kopers van aanbiedingen veranderen niet blijvend van merk omdat ze het een keer in de aanbieding hebben gekocht. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Kortom: ze kopen eenmalig een ander merk omdat het in de aanbieding is of bezoeken eenmalig een andere supermarkt vanwege een aanbieding, maar pakken daarna het normale aankooppatroon weer op.
• Omdat de laatste jaren het aantal aanbiedingen sterk is toegenomen, worden merkartikelfabrikanten steeds afhankelijker van promoties om hun omzetdoelstellingen te behalen. Echter ook voor winkelmerken / eigen merken wordt de afhankelijkheid van promoties steeds groter.
• Tot slot: het toegenomen aantal aanbiedingen zorgt ervoor dat de consument steeds minder trouw wordt aan een merk of een winkel.
Dit en meer is te lezen in het proefschrift: "De effectiviteit van sales promotie; een studie naar de effecten van sales promotie op het huishoudelijk aankoopgedrag in markten van Fast Moving Consumer Goods". Ton Luijten (Universiteit van Tilburg) verdedigt zijn dissertatie op woensdag 12 september.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid