Overslaan en naar de inhoud gaan

Over de effecten van sales promotie

Zo'n 17 procent van de omzet binnen supermarkten wordt door consumenten 'in de aanbieding' gekocht. Dit vertegenwoordigt een waarde van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Luijten onderwierp de aanbiedingen in de supermarkt aan een wetenschappelijke analyse en keek naar de effecten die promoties hebben op het consumentenkoopgedrag.

related partner content for mobile comes here

Zijn belangrijkste conclusies:

• Aanbiedingen in de supermarkten leveren op de korte termijn voor zowel de fabrikant als de supermarkt een positief resultaat in verkocht volume op, aanbiedingen werken dus positief op de afzet tijdens de aanbiedingsperiode.
• Supermarkten die minder aan promoties doen, ondervinden daarvan aantoonbaar nadeel.
• Bij 20 a 30 procent van de promoties kan geen gedragsverandering bij de consument worden aangetoond.
• Ook het effect op lange termijn is zelden of nooit aanwezig. Kopers van aanbiedingen veranderen niet blijvend van merk omdat ze het een keer in de aanbieding hebben gekocht. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Kortom: ze kopen eenmalig een ander merk omdat het in de aanbieding is of bezoeken eenmalig een andere supermarkt vanwege een aanbieding, maar pakken daarna het normale aankooppatroon weer op.
• Omdat de laatste jaren het aantal aanbiedingen sterk is toegenomen, worden merkartikelfabrikanten steeds afhankelijker van promoties om hun omzetdoelstellingen te behalen. Echter ook voor winkelmerken / eigen merken wordt de afhankelijkheid van promoties steeds groter.
• Tot slot: het toegenomen aantal aanbiedingen zorgt ervoor dat de consument steeds minder trouw wordt aan een merk of een winkel.

Dit en meer is te lezen in het proefschrift: "De effectiviteit van sales promotie; een studie naar de effecten van sales promotie op het huishoudelijk aankoopgedrag in markten van Fast Moving Consumer Goods". Ton Luijten (Universiteit van Tilburg) verdedigt zijn dissertatie op woensdag 12 september.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in