Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen zetelwinst door social media

Het intensief inzetten van social media heeft nauwelijks effect op het aantal voorkeursstemmen dat een kandidaat-Kamerlid krijgt. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het intensief inzetten van social media heeft nauwelijks effect op het aantal voorkeursstemmen dat een kandidaat-Kamerlid krijgt. Dat blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek van de Radboud University Nijmegen. Het rapport is al wel te downloaden.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers Niels Spierings en Kristof Jacobs bekeken of kandidaten die veel gebruik maakten van social media voor de Tweede-Kamerverkiezingen 2010 ook meer voorkeursstemmen kregen. Het effect is verwaarloosbaar, zo blijkt. Er is weliswaar een stijging van het aantal voorkeursstemmen, maar dat is zo laag dat dat geen zetels oplevert. Zo vonden de onderzoekers dat iedere 100 volgers op Twitter 32 extra stemmen opleverden. Uitgaande van het gemiddeld aantal volgers van Twitter van 4,924 zou dit een gemiddeld kandidaat-Kamerlid 1,576 extra stemmen opleveren, niet genoeg voor een zetel.

Tegenover de NOS zei onderzoeker Kristof Jacobs: ‘Die paar honderd stemmen die je met de social media zou kunnen verdienen zijn bijna nooit doorslaggevend voor een uiteindelijke zetel. Als je kijkt naar het verleden, dan zie je dat je of totaal kansloos bent in de strijd om voorkeursstemmen, of je voldoet ruimschoots aan de norm. Het gaat bijna nooit om een paar honderd stemmen."

De resultaten van het onderzoek zijn opmerkelijk, want de algemene opinie was altijd dat de inzet van social media wel degelijk effect hebben. Vooral de campagne in 2008 van Barack Obama zou daar een voorbeeld van zijn. De onderzoekers denken dat de Obama’s campagne vooral zo goed scoorde omdat hij de sociale media als een van de eersten uitgebreid inzette. Dat concurrentievoordeel is weg nu social media mainstream zijn geworden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in