Overslaan en naar de inhoud gaan

Online netwerken zijn een informatiebron voor leidinggevenden

33,4% van de Nederlandse leidinggevenden checkt wel eens online profielen van zijn huidige werknemers. 71,0% gebruikt Google om informatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Leidinggevend Nederland ontvriendt, zo blijkt uit het onderzoek. Hyves, Twitter en Facebook worden langzaam in de steek gelaten, alleen LinkedIn blijft. Voor één op de drie leidinggevenden heeft de aanwezigheid op een online netwerk niets opgeleverd. Toch zien managers ook voordelen, zo vindt 19,2% online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren.

related partner content for mobile comes here

Een grote meerderheid van 82,2% is nog wel actief lid van een online netwerk, maar alleen LinkedIn speelt daar een belangrijke rol in. 95% is nog steeds geregeld actief op deze website. De andere grote namen, Hyves, Facebook, Plaxo en Twitter, lukt het minder goed om de manager vast te houden.

Toch ziet de manager ook de positieve kanten van online netwerken. Zo heeft 6,3% er een nieuwe baan aan te danken en vond 41,8% er een nieuw zakelijk contact. Daarnaast gebruikt de manager online netwerken om meer te weten te komen van hun medewerkers. Soms gebeurt dat uit interesse, soms is controle de aanleiding. 19,2% vindt online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren, terwijl 7,9% van de respondenten uit achterdocht wel eens online profielen van medewerkers bekijkt.

Ook sollicitanten worden in de gaten gehouden. 71,0% van de managers gebruikt Google om informatie in te winnen over potentiële nieuwe medewerkers, terwijl 19,3% zelfs wel eens iemand heeft afgewezen op basis van zoekresultaten.

Enkele overige resultaten uit het onderzoek:

- 59,1% van de Nederlandse leidinggevenden zegt dat medewerkers onder werktijd niet mogen Hyven of Twitteren

- 33,4% checkt wel eens online profielen van huidige werknemers

- Bij 11,1% van de respondenten heeft online gedrag van medewerkers positieve gevolgen gehad voor het bedrijf, bij 11,8% wel eens negatieve

- 62,1% heeft regels opgesteld omtrent online gedrag van medewerkers

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in