Overslaan en naar de inhoud gaan

Als de klant een mens was, hoe zou die zich dan gedragen?

Na ‘realist in verzekeren’ laat verzekeraar Reaal nu zien óók ‘realist in gezinsleven’ te zijn. Ouders van honderd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na YouTube, Facebook, Twitter gaat consumer-generated content steeds vaker ‘bovengronds’. Meer en meer wordt de doelgroep zender van de boodschap van de Commercie. Een in meerdere opzichten begrijpelijke en positieve ontwikkeling. Want wie kent de wensen en verlangens van de doelgroep beter dan de doelgroep zelf? Wie spreekt de taal van de doelgroep het best? Juist ja, de doelgroep. Maar bij de vertaling en vormgeving van hun boodschap helpen wij een handje. De communicatiemensen bepalen wel wat de werkelijke boodschap is die de consument wou geven. Want dat is een vak. En dus plakt, knipt en monteert het reclamebureau net zolang tot de Commercie zich weer herkent en zich weerspiegeld ziet. En daar zit de angel. Wie denkt met consumer-generated content ‘realistischer dan realistisch’ in huis te halen moet bereid zijn zijn eigen wereldbeeld te laten varen.
Daar zijn de makers van de Reaal-campagne wat mij betreft goed in geslaagd. Helaas geen Moon Walk in ´Dans je mee?´, maar wel meezingen en slapen op de achterbank, krokodillentranen in overvloed en strubbelingen tijdens het avondmaal. Herkenbare situaties in een herkenbaar decor met acteurs gehuld in herkenbare kleding. Waarbij de boodschap van Reaal, gekoppeld aan de filmfragmenten van de ‘échte´mensen, duidelijk en soms zelfs prettig eerlijk is.
Ik mis alleen de Overlijdensrisicoverzekering. Aan welke verzameling fragmenten had dit ´beladen´ verzekeringsproduct moeten worden gekoppeld? Een precaire afweging die begrijpelijkerwijs bij Reaal heeft geleid tot de keuze ´te confronterend, dus weglaten´. Echter, bij het zien van de mini-docu ´Blij je te zien´ kwam de gedachte eraan maar liefst drie maal als vanzelf bij mij op. Bijvoorbeeld toen ik als passieve meekijker een kindje naar de open voordeur richting de straat zag lopen en niemand bespeurde om hem op te vangen. Of het jongetje dat langs de auto met kentekennummer BS-BV-87 iets te enthousiast de afrit afloopt. Beide keren dacht en voelde ik ‘ai ai’. Mogelijk ben ik een beetje een angsthaas. Maar ik ben óók een moeder en dus doelgroep. Een echte mens met mijn eigen associaties. En onderverzekerd. Hier hadden de makers wat mij betreft dit lastige verzekeringsproduct mogen adverteren. Dan had ik het nu voor mezelf misschien eens geregeld. Voilà! Aanmelden en betalen die overlijdingsrisicoverzekering.

related partner content for mobile comes here

Hanneke de Bruin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in