Consumentenautoriteit richt pijlen op social networks
De waakhond krijgt steeds meer signalen dat daar praktijken plaatsvinden die 'niet helemaal in de haak zijn', meldt een woordvoerster. 'De netwerksites zijn grote kanalen aan het worden waar steeds meer commerciële partijen zich op richten. Wij willen weten wat daar gebeurt.' Volgens de CA maken commerciële aanbieders dankbaar gebruik van de profielen op die sites om mensen gericht te benaderen en weten mensen die worden benaderd, vaak niet dat er een commerciële partij achter zit.
Ook datingsites mogen zich op een toenemende belangstelling van de autoriteit verheugen. 'Daar wordt vaak iets beloofd wat mensen vervolgens niet krijgen. Daar worden grote bedragen voor neergeteld.' Zo worden mensen die op zoek zijn naar een partner, gekoppeld aan mensen van wie het profiel helemaal niet overeenkomt. 'Of er komt geen match tot stand, alhoewel dat wel wordt beloofd.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVerder blijft de toezichthouder zich richten op misleidende en agressieve verkoopmethoden aan de deur en via de telefoon. Volgens de autoriteit worden ruim een miljoen Nederlanders daar jaarlijks het slachtoffer van en levert dat meer dan 200 miljoen euro schade op aan bijvoorbeeld abonnementen en diensten die worden aangesmeerd, hoewel de consument daar niet op zit te wachten.
Naar verwachting vanaf medio dit jaar krijgt de CA de bevoegdheid in te grijpen bij aanbieders van vliegtickets, als zij de prijzen niet transparant communiceren. Zodra de nieuwe wetgeving op de (stilzwijgende) verlenging van abonnementen van kracht wordt, zal de CA ook de naleving daarvan op zich nemen.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid