Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenautoriteit richt pijlen op social networks

De Consumentenautoriteit (CA) gaat zich richten op commerciële partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De waakhond krijgt steeds meer signalen dat daar praktijken plaatsvinden die 'niet helemaal in de haak zijn', meldt een woordvoerster. 'De netwerksites zijn grote kanalen aan het worden waar steeds meer commerciële partijen zich op richten. Wij willen weten wat daar gebeurt.' Volgens de CA maken commerciële aanbieders dankbaar gebruik van de profielen op die sites om mensen gericht te benaderen en weten mensen die worden benaderd, vaak niet dat er een commerciële partij achter zit.

related partner content for mobile comes here

Ook datingsites mogen zich op een toenemende belangstelling van de autoriteit verheugen. 'Daar wordt vaak iets beloofd wat mensen vervolgens niet krijgen. Daar worden grote bedragen voor neergeteld.' Zo worden mensen die op zoek zijn naar een partner, gekoppeld aan mensen van wie het profiel helemaal niet overeenkomt. 'Of er komt geen match tot stand, alhoewel dat wel wordt beloofd.'

Verder blijft de toezichthouder zich richten op misleidende en agressieve verkoopmethoden aan de deur en via de telefoon. Volgens de autoriteit worden ruim een miljoen Nederlanders daar jaarlijks het slachtoffer van en levert dat meer dan 200 miljoen euro schade op aan bijvoorbeeld abonnementen en diensten die worden aangesmeerd, hoewel de consument daar niet op zit te wachten.

Naar verwachting vanaf medio dit jaar krijgt de CA de bevoegdheid in te grijpen bij aanbieders van vliegtickets, als zij de prijzen niet transparant communiceren. Zodra de nieuwe wetgeving op de (stilzwijgende) verlenging van abonnementen van kracht wordt, zal de CA ook de naleving daarvan op zich nemen.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in