Overslaan en naar de inhoud gaan

`Onderbuikgevoel beter meten`

Bureaus BR-ND Emotive Transformers en Dutch Butterfly menen dat je onderbuikgevoel kunt meten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat geldt voor het buikgevoel met de definitie: ‘De onbewuste emotionele drijfveren die ons gedrag beïnvloeden’. De bureaus ontwikkelden ‘een intuïtieve methode om emotionele drijfveren van mensen bloot te leggen’.

related partner content for mobile comes here

Basis van de methode is de door BR-ND ontwikkelde wetenschappelijke methode 23plusone.

Inzicht in emotionele drijfveren kan organisaties helpen om meer collectieve energie te krijgen en hun purpose te volgen, menen de onderzoekers. Alexander Koene van BR-ND: ‘23plusone is ontwikkeld om de belangrijke dingen in het leven die best moeilijk zijn om onder woorden te brengen, of waarvan we ons niet eens bewust zijn, boven tafel te krijgen. Het is een poging ons rationele denken te verminderen en het gevoel te laten spreken.’

Sociaal gevoelig
Expliciete methoden, zoals standaard vragenlijsten, waarbij deelnemers weten wat er wordt gevraagd en de kans hebben om over de antwoorden na te denken, zijn voor emotionele zaken niet erg betrouwbaar. Dit komt doordat onze emotionele associaties voornamelijk onbewust en bovendien sociaal gevoelig zijn. Mensen weten niet wat ze vinden en als we het al weten, willen we het niet altijd vertellen.

De in de psychologie gebruikte Implicit Association Test (I.A.T.), een test waarbij de sterkte van associaties tussen concepten in ons brein wordt weerspiegeld door de snelheid waarmee mensen een taak uitvoeren, legt niet de bewuste, maar juist de onbewuste emotionele associaties bloot, menen de onderzoekers.

Het tijdsdruk- en spelelement van de I.A.T. was voor Celeste Miller, psycholoog en oprichter van Dutch Butterfly, inspiratie voor het ontwikkelen van een nieuwe tool om de emotionele drijfveren van 23plusone beter te meten: ‘De tijdsdruk zorgt ervoor dat de deelnemers op de ‘automatische piloot’ belanden en niet de kans hebben om hun antwoorden te rationaliseren. De antwoorden komen direct “vanuit de onderbuik”.

‘Het onderbuikgevoel regeert ook in het dagelijks leven, bij makkelijke én moeilijke beslissingen. Waarom wordt dit dan ook niet tijdens onderzoek gemeten?’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in