Overslaan en naar de inhoud gaan

Offeren Frank Dane lijkt Radio 538 niet uit rode luistercijfers te halen

Met huidige luistercijfers-rapportage is het lastig conclusies te trekken voor korte termijn. Het is goed dat dit gaat veranderen.
Frank Dane
Frank Dane
Frank Dane
Frank Dane

Het nadeel van het huidige systeem van luistercijfers-rapportage blijft het 2-maandelijks gemiddelde, waardoor wat meer globale conclusies eigenlijk pas getrokken kunnen worden nadat de cijfers van beide rapportageperiodes bekend zijn. Gelukkig komt er aan dat systeem een einde zodat we een betrouwbaarder beeld krijgen over het succes van een speciale actie of event.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe luistercijfers van december 2021/januari 2022 bevestigen deze stelling en geven aan dat sommige conclusies op basis van de vorige meetperiode wellicht te snel zijn getrokken.

Om het beeld te schetsen, even de zenderaandelen van de laatste 2 meetperioden, vergeleken met dezelfde perioden van een jaar geleden. We focussen ons even op de ‘grote’ zenders, op 2 doelgroepen (10+ en de door commerciële zenders zeer geliefde 20-49 doelgroep):

Luistercijfers

Bij 10+ is Qmusic de overall-winnaar qua stijging, gevolgd door Radio10. NPO Radio 2 maakt het verlies van de november/december niet goed in de meting van december/januari.

Bij 20-49 jaar is het beeld anders. Ook daar is Qmusic de grote winnaar, maar wordt het gevolgd door NPO Radio 2. Dit maakt het verlies van november/december meer dan goed in de meting van december/januari en herovert er het marktleiderschap, hoewel de vraag is voor hoelang.

Radio 538: rode cijfers ondanks het Dane-offer

Grote verliezer is Radio 538, dit zijn wel hele forse rode cijfers. Een maand geleden schreef ik: ‘Zeer benieuwd of het offeren van Frank Dane in de ochtend een ommekeer van de rode cijfers zal bewerkstelligen. Mijn voorspelling is dat er meer nodig zal zijn…’. De eerste cijfers lijken dit te bevestigen. 

Kortom, het blijft met de huidige manier van cijferrapportages lastig om hele harde conclusies te trekken over de specifieke effecten van grote radio-events, zolang aan de markt er geen cijfers worden gerapporteerd over kortere periodes.

Top 2000 lijkt populairder bij jongeren

Het lijkt er op dat de populariteit van de Top 2000 iets gedaald is, maar minder hard dan een maand geleden gedacht werd. Ook lijkt de lijst bij de ‘jongere doelgroep’ juist wel populairder geworden. Let wel, het lijkt…

Hopelijk gaat de belofte om in 2022 veel meer gedetailleerde cijfers over kortere periodes te leveren echt lukken. Dat maakt ook radioplanning een stuk ‘sexyer’ en kan er echt onderscheid mee gemaakt worden. 

Evert Bronkhorst is strategy-director bij Dentsu

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Serdar Yildiz

Onlangs hebben wij nog een onderzoek gedaan met bijna dezelfde resultaten op https://radiostations.nl . Ik ben van mening dat radio plaatsmaakt voor podcasts.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in