Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander is somber over 2011

De Nederlandse consument heeft weinig vertrouwen in 2011, blijkt uit onderzoek van Trendbox.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

deed onderzoek naar de verwachtingen voor 2011 en de consument blijkt somber, pessimistisch en licht depressief. Uit het onderzoek ‘Focus op 2011’ blijkt dat 51 procent van de Nederlanders met optimisme uitkijkt naar 2011. Dat lijkt veel, maar vorig jaar was dat nog 61 procent. Bij de 50-plussers is het optimisme zelfs gedaald van 55 naar 38 procent, met name vanwege de onzekerheid over de pensioenen en de bezorgdheid over de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.

Een dalend optimisme bij de consument is nooit goed voor de hoogte van zijn bestedingen. In 2008 bezuinigden drie op de tien Nederlanders op hun uitgaven. In 2009 en 2010 waren dat er vier op de tien, en voor 2011 verwacht 46 procent (verder) te gaan bezuinigen. Uitgaan/uit eten gaan, het uitstellen van grote uitgaven en kleding/schoenen zijn de meest populaire bezuinigingsposten, maar ook de vakantie, voeding/drank voor gebruik thuis en abonnementen ontkomen niet aan de bezuinigingsronde van 2011. Al met al is 2011 voor de consument een onvoorspelbaar, onrustig en onzeker tussenjaar, zegt Trendboxdirecteur Ruurd Hielkema. Er is vrees dat men er financieel op achteruitgaat (47 procent van de Nederlanders), voor massaontslagen, stakingen, een minder sociale maatschappij en vooral ook voor (te) hoge zorgkosten.

Behoudzucht is het meest logische gevolg van al deze ontwikkelingen. Zo zegt 49 procent in 2011 vaker voor huismerken te kiezen. In 2010 was dat nog 45 procent en het jaar daarvoor 40 procent. Een kwart van de Nederlanders zegt in 2011 echt te gaan ‘consuminderen’. Ook de uitspraak ‘ik ga milieubewuster leven’ krijgt minder bijval: 19 procent is het ermee eens (in 2009: 27 procent). Hielkema: ‘De consument vaart natuurlijk nooit wel bij onzekerheid, en juist dat is er nu aan de hand. De helft van de Nederlanders verwacht er komend jaar financieel op achteruit te gaan. Geen Vadertje Staat durft nog te beweren dat we rustig kunnen gaan slapen. Sporen van economisch herstel of tenminste stabilisatie zijn zeer welkom, zo niet noodzakelijk, om de stemming in 2011 ten positieve te keren’.

Hoop is er nog steeds: 3 procent zegt dat in 2011 Jezus terugkeert op aarde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in