Toyota duurzaamste automerk


Toyota is het meest transparante, groene en eerlijke automerk. Peugeot, Citroën en Fiat volgen. Onderaan de ranglijst staan Opel, Mitsubishi en Suzuki. Aldus Rank a Brand, dat hethet MVO-beleid onderzocht van de 20 grootste automerken in Nederland.
Rank a Brand keek hiervoor naar de gehele vloot en bedrijfsvoering van automerken op het gebied van milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. 'Het verkopen van 1 hybride model maakt een merk nog niet groen. Het gaat om alle modellen die automerken verkopen en om de hele levenscyclus vanaf de grondstoffen naar fabriek, gebruik en uiteindelijk de recycling', zo zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToyota behaalt de hoogste score omdat het een zeer uitgebreid beleid heeft om CO2 emissies te beperken. Zo rapporteert het automerk uitgebreid over de CO2-uitstoot van de hele vloot en productie, heeft het merk in de afgelopen jaren de uitstoot verminderd en stelt het concrete doelen om het nog verder terug te brengen. Van Schaaijk: 'Ook praat Toyota niet alleen over hybride en zuinige modellen, maar heeft het al een hybride model succesvol op de markt gebracht.'
Op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden is er voor Toyota echter nog ruimte voor verbeteringen. 'Toyota is weinig concreet over het gebruik van bijvoorbeeld recyclebare materialen en weinig transparant over haar beleid voor werknemers in lage lonen landen.'
Voor de hele autosector blijkt er nog een lange weg te gaan op het gebied van duurzaamheid en transparantie daarover. Slechts 4 van de 20 merken behalen meer dan de helft van de punten. De automerken blijken het meest transparant en concreet te zijn over de CO2-uitstoot van de autovloot en de eigen bedrijfsvoering. Daarop volgt het milieubeleid - zoals het gebruik van recyclebare materialen – waar Peugeot en Citroën het beste op scoren.
Over een beleid voor arbeidsomstandigheden in lage lonen landen is de helft van de automerken vaag. Eigenlijk heeft alleen Fiat een concreet stappenplan. 'Terwijl een beleid voor arbeidsomstandigheden belangrijker wordt, nu steeds meer productie van auto’s en onderdelen verschuiven naar lage loon landen in Azië', aldus Imke van Schaaijk.
Top 20 Meest Duurzame Automerken (max. 24 punten)
1. Toyota (16)
2. Citroën (15)
Peugeot (15)
4. Fiat (13)
5. Ford (11)
Volkswagen (11)
7. Volvo (10)
8. BMW (9)
Mercedes (9)
Skoda (9)
11. Hyundai (8)
Renault (8)
13. Nissan (7)
14. Audi (6)
Kia (6)
16. Seat (5)
17. Honda (4)
18. Mitsubishi (3)
Suzuki (3)
20. Opel (2)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid