Overslaan en naar de inhoud gaan

Groupon als toekomstbeeld social commerce

Vorige week werd bekend dat groepskortingensite Groupon een overnamebod van zes miljard dollar van Google heeft afgeslagen omdat zij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als eerste is dat de relatie met lokale adverteerders, waar als sinds zijn oprichting veel tijd en energie in heeft gestoken. Hoewel adverteerders sinds kort hun aanbiedingen online bij Groupon kunnen aanbieden heeft de site met zijn sales force een voorsprong op de diverse ‘online-only’ concurrenten.

related partner content for mobile comes here

Als tweede is dat Groupon’s , een deal feed met een Twitter-achtige look & feel waarmee gebruikers op de hoogte kunnen blijven van de deals van bedrijven waarin zij geïnteresseerd zijn.

Als derde zijn dat de , een self-serve service voor bedrijven die hiermee hun eigen Groupon deal store kunnen opzetten en beheren zonder de forse (50%) standaard commissie te betalen. In plaats daarvan is de vaste commissie 10% van de sales, plus een optionele 20% als Groupon de Store via email promoot.

Als vierde breidt Groupon zijn business model uit van het ‘one deal a day’ model naar een model waarin Groupon meerdere deals aanbiedt van zowel lokale bedrijven als e-commerce spelers. Dit maakt Groupon tot een flash sale hub.

Als vijfde heeft Groupon zijn gift store geïntroduceerd. Dit is een Groupon Store met cadeaugerelateerde deals, enigszins vergelijkbaar met initiatieven van eBay en Amazon.

Als zesde en laatste heeft Groupon recent zelf ook een aantal coupon sites overgenomen, waaronder de ‘things-to-do-before-you-die’ community site Diddit en lokale advertentie- en deals site Offerfoundry (beide onderdeel van ), en de Europese concurrent .

Deze 6 troeven kunnen Groupon m.i. niet alleen de online ‘deal hub’ maken maar geven ook een goed inzicht in de toekomstige scenario’s van social commerce: customisation voor bedrijven, personalisation voor consumenten, en niches voor beiden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in