Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen normen, maar waarden

Ons voedsel is veiliger en meer duurzaam dan ooit. En toch groeit het wantrouwen. Ik pleit voor een verschuiving van normen naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Ongeveer zestig procent van de Nederlandse consumenten is ongerust over mogelijke restanten van hormonen en antibiotica in vlees. Dat blijkt uit de nieuwste Eurobarometer-enquête uitgevoerd in opdracht van de European Food Safety Authority (EFSA). Ongeveer 53 procent van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de aanwezigheid van resten vergif in groente, fruit of graan en 57 procent is ongerust over te hoge dioxinegehaltes in vis. Het welzijn van boerendieren is voor 59 procent van de Nederlandse respondenten een punt van zorg. Een derde van de consumenten is er niet van overtuigd dat overheden in de Europese Unie snel ingrijpen als een gevaar voor de volksgezondheid is vastgesteld." Bron: Levensmiddelenkrant 24.11.2010. En volgens recent onderzoek van De Consumentenbond maakt de helft van de Nederlandse consumenten zich weleens of regelmatig zorgen over e-nummers in voedingsmiddelen. Bron: Distrifood 30.11.2010.

related partner content for mobile comes here

Het grote gebrek aan vertrouwen in overheid en bedrijfsleven leeft volgens mij zeker niet alleen bij goed geïnformeerde mensen. Ik denk dat vooral onder mensen die juist gevoelig zijn voor 'autoriteit' een onbehagen groeit: bij de traditioneel ingestelde zwijgende meerderheid die juist het vertrouwen graag buiten zichzelf neerlegt.

Zij maken zich ongerust, geven dit desgevraagd ook aan in onderzoeken, maar passen hun koopgedrag daar niet op aan: men verkiest voorlopig de struisvogelpolitiek en blijft volharden in het basisidee dat er gewoon goed voor ze gezorgd moet worden. Voorlopig maken fabrikanten en retailers zich daarom nog geen grote zorgen: 'so far so good'.

Ik vraag mij af of dit inderdaad echt heel veel langer zo goed kan gaan.

Het is tijd dat zowel overheid als bedrijfsleven op zoek gaan naar nieuwe vormen van zekerheid. Niet als schijnoplossing, maar juist fundamenteel. Voor mij betekent dat een transformatie van binnenuit: van normen, naar waarden.

Want doorduwen in het rationeel uitleggen en geruststellen helpt niet verder. En ook 'verleiden' met mooie reclamecampagnes, is geen duurzame oplossing. Voor mij is een meer fundamentele oplossing nodig die gaat over het vanuit waarden aansturen van je bedrijf. Waarden die niet (direct) in geld zijn uit te drukken.

Het gaat er mij om dat bedrijven (en overheid) datgene wat ze doen naar zichzelf kunnen verantwoorden. In een puur kapitalistische zelfopvatting weet je wat we krijgen: armoede in overdrachtelijke zin. Als dat ‘zelf’ van bedrijven evenwel niet meer in de kern draait om geld, maar (ook) om andere, meer maatschappelijke waarden, dan leidt die verantwoording als bedrijf naar jezelf tot veel ‘rijkere’ uitkomsten. In mijn visie krijg je zo een beweging op gang naar maatschappelijk vruchtbaar ondernemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in