Overslaan en naar de inhoud gaan

FrieslandCampina gaat over op duurzame drankverpakkingen

In een koud FSC-bos in midden-Zweden kondigde FrieslandCampina gisteren aan voortaan alleen nog maar duurzaam FSC-karton te zullen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Appelsientje is het eerste merk van FrieslandCampina dat het FSC-keurmerk (Forest Stewardship Council) op de verpakking zal voeren. Houdbare zuivelmerken als Campina, FriescheVlag, Chocomel en Fristi volgen daarma. De gehele omschakeling (CoolBest, DubbelFrisss, Taksi, Campina, Optimel, Vifit en Goedemorgen!, Mona) zal eind 2011 zijn afgerond.

related partner content for mobile comes here

FrieslandCampina is de eerste fruitsappenfabrikant in de Benelux die FSC op de verpakking voert.

Het FSC-keurmerk geeft de zekerheid dat het hout, dat als grondstof voor het karton wordt gebruikt, afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Om het keurmerk te mogen voeren, moet minimaal de helft van het karton van FSC-hout afkomstig zijn, en een jaar later 70 procent. Voor andere FSC-producten, zoals meubelen, geldt een minimum van 70 procent.

Tetra Pak

Bijna 90 procent van de Appelsientje-verpakkingen is gemaakt van karton, 7 procent is pet-fles, en 3 procent glas. Tetra Pak is een van de belangrijke leveranciers van de verpakkingen van FrieslandCampina. En het karton van Tetra Pak voor de Appelsientje-verpakkingen is voornamelijk afkomstig van hout uit de bossen in Scandinavië.

Dankzij het FSC-beheer blijft de biodiversiteit in het bos in stand en kan er tegelijkertijd voldoende hout geoogst worden. In Zweden is inmiddels de helft van het bos FSC-certified. Overigens betekent dat niet dat de rest illegaal gekapt wordt; iedereen kapt zorgvuldig, maar niet iedere Zweedse houthakker wil zo'n keurmerk voeren...

Prijs

De investering heeft geen invloed op de prijs van een pak Appelsientje in de supermarkt, aldus Taco Kingma, projectmanager duurzaam ondernemen bij FrieslandCampina: ' De investeringen worden verwerkt in de keten, de eindgebruiker voelt het niet in de portemonnee.'

Merkplatform Appelsientje

Appelsientje is als eerste merk gekozen omdat de duurzame stap goed past bij de positionering van het fruitdrankmerk. Appelsientje bestaat sinds 1973 en communiceert sinds die tijd ‘het beste onder de zon’. In het kader van het merkplatform dat Appelsientje in 2009 startte, ontwikkelde het merk dit jaar de nieuwe themacampagne ‘De gulle boom’.

Daarnaast probeert het merk de verbinding te verdiepen en loyaliteit met het merk te verhogen, door middel van de Appelsientje Natuurdagen-activatie, in samenwerking met Natuurmonumenten.

MVO is het derde onderdeel van het merkplatform, waarbij het merk zijn relatie met de natuur geloofwaardig wil maken, onder andere door dus over te gaan op het FSC-keurmerk.

Onder Appelsientje vallen inmiddels 46 artikelen. 77 procent wordt verkocht in retail, 23 procent out-of-home.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in