Overslaan en naar de inhoud gaan

`MKB Nederland-noord: weinig merkbesef`

Bedrijven uit Groningen, Friesland en Drenthe hebben niet genoeg kennis van het begrip merk, zegt bureau Studioruigrok op basis van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven uit Groningen, Friesland en Drenthe hebben niet genoeg kennis van het begrip merk, zegt bureau op basis van onderzoek onder 1.216 bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf in Noord-Nederland.

related partner content for mobile comes here

Op basis van het onderzoek concludeert het bureau, dat bedrijven in de veronderstelling zijn te weten wat de begrippen merk en merkmanagement inhouden, maar er te weinig mee doen.

Perspectief
Deze veronderstelling moet dan wel in perspectief worden bekeken, want iedereen heeft weer een andere interpretatie met betrekking tot deze begrippen. ‘Naam’ en ‘Logo’ behoren bij de respondenten tot ‘the top of mind’ als het gaat om de kenmerken van een merk. Deze twee kenmerken zijn, met het oog op de definitie van een merk, niet dekkend voor het begrip ‘merk’.

Daarvoor zouden alle kenmerken zoals huisstijl, uitstraling, identiteit, etc. 100 procent van toepassing moeten zijn. Op basis hiervan kan gezegd worden dat de context ook bepalend is voor de interpretatie van een merk.

Deze bedrijven geven aan weinig behoefte hebben aan inschakeling van een reclamebureau. De meeste bedrijven menen dat ze geen reclamebureau hoeven in te schakelen voor hun communicatie en promotie.

Het kostenplaatje en het niet kunnen garanderen van succes zijn twee belangrijke redenen waarom bedrijven kiezen voor het niet inschakelen van een reclamebureau. Volgens Studioruigrok boeken bedrijven die wel een bureau in de arm namen betere resultaten als het gaat om naamsbekendheid, imago en positionering.

Volgens Studioruigrok is ook het rendement van merkmanagement onduidelijk bij de bedrijven. Uit het onderzoek is gebleken, dat bedrijven wel bekend zijn met het begrip merkmanagement, maar er vervolgens voor kiezen hier geen gebruik van te (zullen) maken.
Hieruit kunnen twee redenen worden geconcludeerd; óf deze bedrijven hebben onvoldoende inzicht in het belang van merkmanagement óf men heeft er daadwerkelijk geen behoefte aan.

Geen sterk merk nodig?
Voorafgaand aan de online enquête is een stelling beantwoord. Deze stelling luidde: ‘Een goed product heeft geen sterk merk nodig’. Uit de resultaten blijkt dat een kleine meerderheid ervan overtuigd is dat een goed product wel degelijk een sterk merk nodig heeft. Toch wordt er meer uitgegaan van optimalisatie van een product en/of dienst waarbij een merk slechts wordt gezien als een ‘bijproduct’.

Merkdifferentiatie
In de online enquête was tevens een poll opgenomen die luidde: ‘Merkdifferentiatie leidt tot betere toekomstige financiële resultaten’. Met merkdifferentiatie wordt het onderscheidend vermogen van een merk bedoeld: waarin onderscheidt een merk zich en in hoeverre is dit onderscheidend.

83,4 procent van de bedrijven heeft aangegeven het eens te zijn met deze stelling. 64,3 procent van de bedrijven heeft (uit ervaring) bevestigd dat merkdifferentiatie inderdaad leidt tot betere toekomstige financiële resultaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in