Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand leidt McCann Nederland

Frans Brand heeft met zijn bureau Ideas for Brands een minderheidsbelang verworven in McCann Nederland, Hank van Dijk vertrekt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Frans Brand wordt chairman van de nieuw gevormde McCann World Group Netherlands. Hank van Dijk vertrekt per 1 mei als ceo van McCann Nederland en wordt tijdelijk vervangen door Chris Doyle van McCann Londen.Brand blijft ook eindverantwoordelijk voor Ideas for Brands (IfB), dat met zijn 12 medewerkers zelfstandig zal opereren vanuit het pand van McCann in Amstelveen, waar ook Draft/FCB en Weber Shandwick zijn gevestigd. Managing director Frans Mollen werkt niet meer bij IfB. Thomas Høgebøl, ceo McCann Worldgroup Northern Europe, spreekt van een ‘structurele, langetermijn- stap’ die McCann een sterkere positie moet geven in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Ideas for Brands vloeide in januari 2006 voort uit Laboratorivm Mountain, waar Brand en Mollen in 2003 partner waren geworden. Het bureau werkt voor klanten als Heinz, InBev, Mediq Apotheken, Remia, Bouwmaat en Leaf en richt zich op brand activation en digital services. Het bureau zou een mooie aanvulling zijn voor McCann, met klanten als GM, Nestlé, Mastercard, l’Oréal, Almhof en WeightWatchers. In een brief aan de klanten van IfB schrijft Brand dat er achter de schermen lang is gewerkt aan de nieuwe constructie met McCann.

Het contact tussen Brand en McCann is mede tot stand gekomen door de goede relatie die Brand heeft met ceo Nick Brien, voormalig ceo van Leo Burnett. Daar werd Brand in September 2001 door Leo Burnett Worldwide aangesteld als creative director. Zijn benoeming - en die van Nico Blauw als ceo - wekte veel beroering omdat diehet onmiddellijke vertrek betekende van de toenmalige ceo Madelon Schaap en creatief directeuren Martijn van Sonsbeek en Ewald Theunisse. Als reden werd gegeven ‘het achterblijven van zakelijke en creatieve resultaten bij de markt’. Anderhalf jaar later stapte Brand op omdat hij zich naar eigen zeggen niet kon vinden in de nieuwe koers van Leo Burnett, waarmee hij doelde op de integratie van D’Arcy en Leo Burnett.
mccann

Bij de benoeming van Brand bij McCann wordt niet expliciet verwezen naar tegenvallende zakelijke en/of creatieve resultaten. Van Dijk zegt desgevraagd dat het bureau juist ‘dichtbij de doelstellingen’ was gekomen die waren geformuleerd toen hij op zijn beurt vier jaar geleden werd geparachuteerd als ceo van McCann World Group Nederland. Ook die benoeming had veel voeten in de aarde en was vanuit de internationale top opgelegd. Het gebeurde zelfs buiten medeweten van het Nederlandse personeel. Van Dijk nam twee mensen mee naar de groepsdirectie van het Interpublic-bureau: Roger Verdurmen, strategy director Ogilvy (waar Van Dijk vandaan kwam) en artdirector Jeff de Wolf, wiens dienstverband eindigde in een juridisch drama.

De parachutering van Van Dijk en companen betekende het vertrek van toenmalig ceo Jan Leydes, en in zijn kielzog volgden vele anderen, vaak gepaard met juridische procedures. In oktober 2007, toen Van Dijk aantrad als ceo, werkten er naar eigen zeggen 65 mensen en nu zouden dat er 36 zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in