Overslaan en naar de inhoud gaan

Mismanagement kostte Veronica miljoenen

Mismanagement heeft Veronica, sinds de zender uit de Holland Media Groep stapte, tientallen miljoenen euro's gekost. Maar opeenvolgende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die conclusies trekken voorzitter Joris Hillebrand van de Vereniging Veronica en gedelegeerd commissaris Cees van Steijn van Veronica Holding uit het afgeronde onderzoek van KPMG. De accountant onderzocht de besteding van het geld dat Veronica in 2000 meekreeg bij het vertrek uit de HMG. Het onderzoeksrapport is vertrouwelijk. Volgens Van Steijn blijkt uit het onderzoek dat Veronica vooral onder voormalig voorzitter Willem van der Meer de Walcheren (september 2001 tot november 2002) het meeste geld heeft uitgegeven en de meeste verplichtingen is aangegaan. ´In de tweede helft van 2002 is er onder Van der Meer 12,5 miljoen euro uitgegeven aan een zelfstandig commercieel televisiestation en zijn voor nog eens bijna 35 miljoen euro verplichtingen aangegaan´, zegt hij tegen NRC Handelsblad.

related partner content for mobile comes here

Volgens Van Steijn is na het vertrek van Van der Meer onder leiding van ex-programmadirecteur Bert van der Veer nog eens 12 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe programma's. Het leverde Veronica niet genoeg nieuwe kijkers op. De verliezen liepen op. Op 14 juli dit jaar werden de televisie-uitzendingen gestopt. Vanaf afgelopen zaterdag is Veronica weer te zien onder de vlag van SBS.

Expliciete kritiek op de vertrokken verenigingsvoorzitters Joop van der Reijden en Van der Meer de Walcheren bevat het KPMG-rapport niet, zegt Van Steijn. ´Het staat er allemaal heel voorzichtig. Zoals de opmerking dat de voorzitters zich 'op detailniveau bemoeiden' met de dagelijkse gang van zaken. En dat projecten voordat ze enig resultaat hadden al werden afgebroken, hetgeen leidde tot veel extra kosten. Bovendien concludeert KPMG dat beslissingen genomen werden op basis van een 'goed gevoel' en niet op grond van uitgewerkte plannen. Sinds het vertrek uit HMG miste Veronica een heldere strategie, concludeert KPMG.' Alle informatie die KPMG boven tafel haalde, wijst er volgens Van Steijn op dat Veronica nooit als een commercieel bedrijf geleid is.

Oud-voorzitter Van der Reijden wil niet reageren, maar gaat wel met zijn raadsman overleggen wat te doen tegen de ´nieuwe insinuaties` van Hillebrand en Van Steijn aan zijn adres. Van der Meer de Walcheren: ´Het klopt niet wat de heertjes Hillebrand en Van Steijn zeggen. Hun conclusies zijn ridicuul. KPMG zegt nou juist dat de grote financiële verplichtingen ná mijn periode als voorzitter zijn aangegaan.'

Het Bestuur van de Vereniging Veronica en de Directie van Veronica Holding spreken in een persbericht de hoop uit dat met publicatie van de resultaten van het onderzoek, een einde komt aan alle negatieve berichtgeving. ´Want door de fusie met SBS Broadcasting en de overeenkomst met Sky Radio staat niets haar meer in de weg om in volle glorie te herrijzen.´

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in