Overslaan en naar de inhoud gaan

Midem: Madness in Cannes

Tijdens het Midem Festival in Cannes komt de professionele muziekwereld jaarlijks samen. Pol Hoenderboom en Bart Mol (Tribal DDB) waren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen vrijdag vlogen Bart en ik naar Nice, met de gedachte een uur later dé Cannes Lions van de muziek –Midem festival- binnen te stappen. Een paar maanden geleden werden wij van DDB & Tribal Amsterdam namelijk gevraagd door het Midem Festival in Cannes om te spreken (http://www.youtube.com/watch?v=AKLgBFu1WBk) over muziek in de (online) reclame.

related partner content for mobile comes here

Wij hoopten dat MIDEM, zoals de Lions om creativiteit, volledig om de muziek draait: met inspirerende seminars, een bestickerde bus op de Croisette vol jonge artiesten en elke avond een bomvolle Gutter bar. Maar al snel viel de eerder door een Google search omschreven muzikale droom een beetje uiteen.

Midem blijkt helaas anno 2013 iets minder swingend dan gedacht. We vroegen wat rond en hoorden vooral dezelfde verhalen over de muziek industrie die het momenteel erg zwaar heeft. Waar Midem vroeger één groot feest was is het tegenwoordig veel ingetogener. Het is nu vooral een event waar mensen in de muziekindustrie netwerken over business en ondernemen.

Gelukkig kwam er tussen al dit netwerk geweld zeker een paar hele interessante dingen voorbij die wel degelijk inspirerend waren.

Zo was er de ‘Midem Hack Day’, onderdeel vaneen wereldwijd initatief genaamd Music Hack Day waarbij twaalf hackers twee dagen lang muziek gerelateerde API’s probeerden te hacken om nieuwe innovatieve producten te creeren en vervolgens kort te demonstreren. Zo te kijken wat je er allemaal (nog meer) mee zou kunnen doen. Door het populaire discour roept de term hacker al vrij snel negatieve connotaties op, het tegendeel is echter waar. Deze specifieke groep muziek en technologie fanaten halen alles uit de kast om de combinatie van deze twee immense markten wakker te schudden.

Een tal van producten kwamen voorbij variërend van social music sharing applicaties tot muziek visualisaties waarbij een combinatie van API’s de muziek automatisch kon ontleden en door middel van animaties kon presenteren.

Een ander product zou uitermate geschikt zijn voor een netwerk evenement als Midem. Programmeurs van één van de grootste en groeiende muziek platformen, SoundCloud, bouwden een muzikaal visitekaartje waarmee artiesten voortaan naast hun contact gegevens ook direct hun muziek kunnen delen.

Verder zagen we nog een gewaagde applicaties die werkte op basis van het spel pong, uitgebreide voice recognition toepassingen en een aardige ‘Tab Along’ app, waarbij ouders, zonder muzikale kennis, met een interactief bladmuziek een pianostuk met hun zoon of dochter mee kunnen spelen.

Heineken en ID&T spraken samen met MassiveMusic over de unieke samenwerking tijdens Sensation. Ze showden een hele inspirerende case en bewezen dat goede sponsoring verder gaat dan alleen maar met je logo aanwezig zijn.

BETC zocht tenslotte de parallellen op tussen muziek en reclame en sprak over het feit dat we niet bang moeten zijn om risico’s te nemen. Wanneer we elke vernieuwd bandje zouden doodtesten houden we aan het eind ook alleen maar een commercieel ‘One Direction’ sausje over.

Al met al was het een inspirerend weekend met als hoogtepunt een optreden van Madness. Deze ska-band weet nog steeds hoe ze de tent op z’n kop kunnen zetten. Al zijn ze naar onze mening net zoals Midem helaas wel een beetje over hun feestelijke hoogtepunt heen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in