Help, hoe overleef ik als marketeer?
Personal branding, Marketing Me, Twitter koffie, Social Media cafe’s, het mag vernieuwend klinken maar hoe vind je anno 2013 nog een baan in een krimpende arbeidsmarkt? En bedrijven, wat kunnen zij zelf anno 2013, waar huur je nog een werving en selectiebureau voor in? LinkedIn Pro en voormalig HRM manager Bas Westland en matchmaker voor communicatie professionals Jim Kraaykamp delen hun visie op "destination unknown. Verken netwerken,marketing en strategie in het tijdperk van business 3.0
Netwerken 3.0
Alles draait om mensen, je bent wie je kent. Als ondernemer onderhoudt Bas betekenisvolle relaties met mensen. Dit zijn mensen die dichtbij hem staan, mensen met wie hij verbonden is en die in de loop der jaren verschillende rollen hebben gehad als klant, kandidaat, collega en als vrijwilliger. In de kern niets nieuws maar heel verfrissend wel. In de vergaande digitalisering heeft Bas vernieuwing van zijn werkwijze toegepast en van een zwakte zijn kracht gemaakt. Netwerken 1.0 was wat je vroeger deed: met een kaartenbak visitekaartjes en een archief vol dossiers met CV’s. Netwerken 2.0 is de vernieuwing naar online transparantie. Waar CV’s, beschikbaarheid, presentaties en beoordelingen digitaal toegankelijk zijn. Netwerken nu betekent gebruik maken van wat er is, maar dan wel kieskeurig. Bas: ”ik link alleen met wie ik gesproken heb en bij voorkeur met betekenisvolle mensen, mensen voor wie ik iets kan betekenen en vice versa. Jammer dat je dat niet altijd van te voren kunt inschatten, betekenis groeit met de jaren, het begint dus bij een gevoel van verbinding.” Netwerken 3.0 gaat ook over normen en waarden, want in de praktijk ervaar je integriteit, uniciteit en authenticiteit van mensen en hierop wordt je zelf natuurlijk ook gespiegeld. Dit spiegelen, daar heeft Jim Kraaykamp zijn niche van gemaakt. Met de propositie van scherpschutter schiet hij nagenoeg altijd raak, een bijzondere prestatie in een maar moeilijk vervulbare arbeidsmarkt. Wat is zijn geheim?
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Personal branding 3.0
We leven in een transparante wereld waarin alles en iedereen zichtbaar is. Kijk maar eens naar de kracht van content op social media. Iedereen wordt in no time opgespoord, herkend door mensen uit je sociale omgeving en geïdentificeerd. Dat was heel bepalend in de rellen bij Haren en meer recent de mishandeling in Eindhoven. Wat is jouw identiteit en wat is er over jou zichtbaar online? Wat wil je dat potentiële werkgevers van je zien, wat vertellen bekenden over jou, je kunt niet veel meer verbergen en tegelijkertijd heb je zelf de sleutels in handen. Intercom Executive Search, is HR specialist voor communicatie en vertaalt deze transparantie naar beelden. Visualisering geeft niet alleen verbeeldingskracht, maar ook de mogelijkheid om bedrijven en professionals te laten focussen op eigen en unieke kracht. Beelden tonen niet alleen een zienswijze, ze benadrukken een persoonlijke identiteit en roepen een bepaalde emotie op. De meerwaarde in personal branding is volgens Bas de media die je kiest: “ik zie een verschuiving van algemene social media naar gespecialiseerde niche communities. Vakgenoten verbinden zich in gesloten omgevingen waar je in vrijheid kunt delen, vragen en levelen.” Nu al is er een groeiende behoefte aan online privacy, waar een vraag een of meerdere antwoorden krijgt zonder dat daar direct acquisitie misbruik gepleegd wordt. Personal branding 3.0 draait dus om social media keuze en die kies je op basis van persoonlijkheid - ben je muziek, beeld, video of tekst georiënteerd - verbondenheid - in welke communities ben je aangesloten en actief en voor bedrijven geldt dat omnichannel aanwezigheid relevant is voor verschillende doelgroepen. De vraag is daarom: ben je professioneel verbonden in social media en in de vorm die bij je past?
Marketing 3.0
Als eigenaar van e-people: Werving & Selectie in ICT, internet en e-commerce heeft Bas een sterke propositie: hij geeft om te groeien. Dit betekent in de praktijk dat hij HR afdelingen traint hoe ze gebruik kunnen maken van de online transparantie. Bas: “recruitment empowerment maakt het werk leuker omdat je zo a-typische matches kunt maken, de match waar iedereen blij van wordt. In de verbinding van mensen en organisaties kunnen collega’s in online netwerken prima nieuwe collega’s werven. Recruitment kan zo’n proces faciliteren en die veranderende rol, daar help ik hen bij.” e-people match vraagt en aanbod en is 3.0 omdat zij ook actief werkzoekenden leert hoe zij zelf makkelijker de juiste baan kunnen vinden. Bas: ”Als je als bedrijf profit en purpose goed wilt invullen, zul je moeten geven wat je eigen core competence is. Met de waarde van je product en dienstverlening kun je anderen echt goed verder helpen. Het resultaat is het meer dan waard, want mensen waarderen de verkregen kennis en inzichten en geven een positieve “buzz around the e-people brand”. Hiermee geeft marketing 3.0. mij voldoening en een positieve ROI. Met een LinkedIn Pro account is hij als een badmeester in het zwembad, hij overziet ontwikkelingen en reageert adequaat op persoonlijke mutaties. Met plezier adviseert hij bedrijven en professionals om optimaal gebruik te maken van LinkedIn. Voor de werkloze marketeers onder ons geeft hij eens per maand gratis college. Hiervoor moet je dan wel durven delen dat je hier graag voor in aanmerking komt en sluit je achteraan in de rij, de wachtlijst bedraagt gemiddeld drie maanden. Bij Intercom is de aanpak van Marketing 3.0 heel anders. Jim: ”In het gebruik van social media voor branding en personal branding vormt de inhoud het uitgangspunt. Het aanbod van marketeers is groot, waardoor de vraag naar uniciteit bij werkgevers groeit. Persoonlijke waarden, een mens-paspoort naast een merkpaspoort, eigenheid, persoonlijke ontwikkelingsladder en normen en waarden vormen de kenmerken voor succes en juist dat stuk is niet te vinden in social media. Jim ziet een toenemende behoefte aan diepte interviews omdat de kenmerken op papier een onmogelijke match blijken in de selectie van mensen. In feite zegt een standaard CV niets meer dan dat je online kunt vinden. Het is de uitdaging om de passie en persoonlijke drijfveren te verbinden met de nieuwe behoeftes van organisaties. Ik zie Marketing 3.0 daarom als de sociale component van werken, als rijkdom in zingeving en geluk door verbinding. Wil je werken om rijk te worden of groei je elke dag in rijkdom? Het zijn twee fundamentele werkhoudingen die maken in welk type organisatie je thuis hoort. En 3.0 staat ook voor geven. Wie anno 2013 niet op een of andere manier bijdraagt aan de maatschappij, iets geeft van kennis, aandacht of concrete hulp, valt per definitie af op het criterium van persoonlijke verrijking als tegenhanger van bijdragen aan maatschappelijke ontwikkeling.” Marketing 3.0 gaat dus om de vier P’s: Profit, Purpose, Personal, Professional waarin het vinden van balans in persoonlijke, professionele, commerciële en maatschappelijke meerwaarde de uitdaging vormt.
eStrategie
Marketers mogen zelf ook meer aan marketing doen. De eStrategie voor marketing is practice what you preach, ofwel: doen wat je van anderen verwacht. Intercom en e-people zien dat marketeers en communicatie professionals in de war zijn. Dat mensen soms echt de boot gemist hebben rondom digitalisering en wat deze veranderingen betekenen voor hun eigen functioneren. Wie nu werkeloos is of van baan wil veranderen doet er goed aan om zichzelf als goede adviseur te ontwikkelen. Verbreed je kennis, verdiep je in nieuwe digitale domeinen, sta open voor pilots en probeer het, leren door te doen. Verbind je met vakgenoten, sluit je aan bij online netwerken en wordt lid van een beroepsgroep of vereniging. Hiermee ontmoet je niet alleen soortgenoten, je vindt er ook makkelijker via-via een baan. Bovendien kun je er kennis delen, ervaringen brengen en vakgenoten inspireren met jouw visie op het vakgebied. De eStrategie voor marketeers is om zelf in te spelen op marktbehoeftes. Concrete behoeftes vertalen naar diensten die jezelf met nieuwe kennis en gedeelde ervaringen kunt toepassen. De meerwaarde als professional is dus jezelf als dient te vernieuwen en de aansluiting te vinden bij wat bedrijven nu nodig hebben. Jim noemt dit “je belofte claimen” en Bas zegt “inbound marketing bedrijven, zorgen dat je zichtbaar bent op wat bedrijven zoeken, dat ze jou vinden voor de behoefte van nu.” Het klinkt gemakkelijk, maar het vraagt goede analyse voor marketeers om de organisatiebehoefte en de persoonlijke krachten te verbinden in een succesvolle positionering als personal brand!
Marketing is inspelen op consumenten behoeftes. Marketing management is inspelen op digitale trends en sociale media ontwikkelingen. Het onderhouden van je merk is vernieuwen, het verbeteren van je merk is verrassen. Marketing managers 3.0 zijn innovatiemanagers, ze zijn pro actief, denken als consumenten, sluiten partnerships met een focus op de business in branding, commercie en community. Dit is deel 1 in een serie van vijf waarin Athalie Stegeman ondernemers in verschillende sectoren interview om hun visie op business 3.0 te geven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid