Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer knokt met cynische consument

Marketeers reageren op vier manieren op het afnemende nut van traditionele marketingmodellen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten zijn verzadigd en staan steeds cynischer tegenover de klantgerichte marketingmodellen die marketeers op hen loslaten. Het lijkt erop dat consumenten en marketeers zich in een status quo bevinden en elkaar te slim proberen af te zijn - en dat gaat ten koste van de winstgevendheid van marketing. Hedendaagse marketeers hanteren vier strategieën om deze status quo te doorbreken. In de eerste plaats gebruiken ze meer ironie in hun reclame - dit is effectief wanneer beide partijen elkaars trucs doorzien, zoals nu het geval is.

related partner content for mobile comes here

Een tweede benadering is nostalgisch - het gaat hier om het opnieuw activeren van sentimenten bij de consument in de vorm van releases, revivals, replica’s en remakes. Inclusie is de derde strategie. Geheel in de geest van ‘als je ze niet kunt verslaan, omhels ze dan’ behelst inclusie het medeplichtig maken van de consument en deze laten deelnemen aan de ontwikkeling van een marketingmodel of -campagne.

De laatste strategie is de zogenaamde ‘mediability’ - de inzet van media om mond tot mond reclame te promoten.

Bron: Business Horizons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in