
Consumenten zijn verzadigd en staan steeds cynischer tegenover de klantgerichte marketingmodellen die marketeers op hen loslaten. Het lijkt erop dat consumenten en marketeers zich in een status quo bevinden en elkaar te slim proberen af te zijn - en dat gaat ten koste van de winstgevendheid van marketing. Hedendaagse marketeers hanteren vier strategieën om deze status quo te doorbreken. In de eerste plaats gebruiken ze meer ironie in hun reclame - dit is effectief wanneer beide partijen elkaars trucs doorzien, zoals nu het geval is.
Een tweede benadering is nostalgisch - het gaat hier om het opnieuw activeren van sentimenten bij de consument in de vorm van releases, revivals, replica’s en remakes. Inclusie is de derde strategie. Geheel in de geest van ‘als je ze niet kunt verslaan, omhels ze dan’ behelst inclusie het medeplichtig maken van de consument en deze laten deelnemen aan de ontwikkeling van een marketingmodel of -campagne.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensDe laatste strategie is de zogenaamde ‘mediability’ - de inzet van media om mond tot mond reclame te promoten.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee