Luister niet teveel naar de klant
Sommige managers zien klantgerichtheid als de panacee voor alle kwalen. Luister maar naar wat de klant wil en het komt vanzelf goed. Dat is in tal van opzichten ook zo. Het kwaliteitsniveau, de service en het ima-go zijn gebaat bij een klantgerichte instelling. Maar als er nieuwe producten moeten worden ontwikkeld, ligt dat anders. Wie te dicht op de markt zit, kan last krijgen van blikvernauwing. De doorsnee klant is nu een-maal niet zo vernieuwingsgezind. Vooral bij hightech producten is het beter om de wensen van de klant niet al te serieus nemen. Dat betekent overigens niet dat bedrijven waar een klimaat van klantgerichtheid heerst, niet tot innovaties in staat zijn. Vaak komen bij dit soort bedrijven nieuwe producten vandaan die op essen-tiële details verbeterd zijn. Juist dat soort kleinigheden kunnen voor de klant heel interessant zijn.
Bron: Journal of Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid