Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen licht gedaald

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in september 3 punten gedaald ten opzichte van augustus.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het vertrouwen schommelt sinds juli 2004 rond een waarde van -20. Dit is de hoogste waarde sinds het voorjaar van 2002. Het teruglopende vertrouwen hangt samen met een kleine daling van de koopbereidheid. Die liep in september ook met 3 punten terug. Het oordeel van de consument over het economisch klimaat veranderde nauwelijks, zo blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

related partner content for mobile comes here

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in september uitgekomen op ‒20, 3 punten lager dan in augustus. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn vooral negatiever geworden over hun financiële situatie.

Vooral de verwachtingen voor de komende twaalf maanden zijn verslechterd. Over het doen van grote aankopen, is de consument in september nauwelijks van mening veranderd. Consumenten blijven weliswaar overwegend negatief over het doen van grote aankopen, maar ze zijn hierover de laatste maanden wel iets minder somber geworden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in