Overslaan en naar de inhoud gaan

Leren van het Songfestival

Het Europvisie Songfestival daalt af naar een kwalitatief bedenkelijk niveau. Tegelijk stijgt de diversiteit van het aanbod. Dit onder druk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat kunnen we hiervan kunnen leren voor bijvoorbeeld de zorg- en de postmarkt?

related partner content for mobile comes here

Wat je ook van het Eurovisie Songfestival vindt, het is er in elk geval meer kleurrijk op geworden. Dit helaas ten koste van de kwaliteit van het algehele aanbod.

Want toen nog maar een paar landen het onderling uitvochten, leidde de competitie tot kwalitatief veel betere inzendingen.

Welke les is hieruit te leren voor het debat over marktwerking?

'Marktwerking' is op diverse fronten hot in het publieke debat. O.a. de postbezorging en de zorg zouden gebaat zijn bij meer marktwerking. Of juist niet. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Bij de post gaat het om het doorbreken van een monopolie. En in de zorg heeft men het over de voor- of nadelen van schaalvergroting. Beide bewegingen moeten leiden tot meer marktwerking en dus tot een hogere kwaliteit tegen minder kosten. De vraag is of dat ook zo is.

In economentaal: zowel de post- als de zorgmarkt zouden een moeten worden: een markt waarin een overzichtelijk aantal spelers in concurrentie met elkaar de markt bepalen. Deze marktsituatie leidt tot een heterogeen aanbod van producten: in de perceptie van de doelgroep, bestaat het aanbod uit sterk aan elkaar verwante substituten. Aanbieders concurreren op kwaliteit en prijs.

Terug naar het Songfestival. Nu de markt is opengebroken en er een toestroom is van m.n Oost-Europese staten, heeft de nieuwe dynamiek van volledig vrije mededinging ervoor gezorgd dat niet meer 'kwaliteit' centraal is komen te staan. Nee, om een plekje te veroveren in de finale, is men gaan differentiëren. De acts proberen met gedifferentieerde 'beleving' in te spelen op de voorkeur van de consument. Gevolg? Het volledige gamma van acts heeft nu voor elk wat wils. Maar ten opzichte van toen het festival nog een oligopolie was, is 'productkwaliteit' wel uit de markt aan het verdwijnen.

En dan nu weer terug naar de post- en zorgmarkt: een markt met een paar spelers lijkt te leiden tot in elk geval een hogere objectieve kwaliteit. Een markt met heel veel aanbieders leidt tot meer keuze; niet op kwaliteitsniveau, maar wel op emotie en beleving.

Het is maar wat we willen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in