Kansrijk initiatief voor tijdschriftverkoop


Sellvia doet het, TNT zegt het te gaan doen en Sanoma denkt erover.
De digitale kiosk gaat binnenkort open. Over ongeveer een maand melden de mannen achter Sellvia. Tijdschriftenwinkels zullen als eerste hun
verkooppunten uitbreiden met een webwinkel, waarvan de backoffice wordt geregeld door Sellvia.
Consumenten die via het web een tijdschrift kopen, krijgen het in principe binnen vierentwintig uur geleverd. Naar verwachting zullen meer retailers zich aansluiten bij dit initiatief.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUitgevers en producenten van relatiemedia doen er goed aan om deze ontwikkeling nauwgezet te volgen. Niet zozeer om een digitaal schap met relatiemedia in de markt te zetten. Dat kan wellicht op termijn als de branchevereniging groeit en meer vlees op de botten krijgt, zodat er budget ontstaat voor dit soort initiatieven.
Maar ze moeten bedacht zijn op wat dit voor mogelijkheden biedt voor de grotere retailmerken, zoals Albert Heijn, Intratuin en DA, die in samenwerking met Sellvia een heel gericht tijdschriftenschap kunnen inrichten, waar klanten een compleet assortiment kooktijdschriften, tuinbladen of beauty- en gezondheidsuitgaven kunnen bestellen.
En je hoeft niet eens zo creatief te zijn om te bedenken dat je als retailmerk je klanten bepaalde voordelen kunt bieden die ze in de fysieke tijdschriftenwinkel niet kunnen krijgen. Een mooie manier om je klanten te servicen en meer binding op je merk te bewerkstelligen.
Als TNT echt doorzet en een vergelijkbare service gaat aanbieden aan de markt, kan het zich wellicht onderscheiden door het Telekado-concept van tien jaar terug nieuw leven in te blazen, en naast tijdschriften meer producten te bieden.
Mocht Sanoma er in slagen om een variant te bedenken die niet kannibaliseert op het retailkanaal en waarmee het de losse verkopers bevriend houdt, zal het van voldoende creatieve huize moeten komen. De tijd zal het leren.
Het zal mij niet verbazen dat beide beoogde concurrenten van Sellvia nu rustig even de kat uit de boom kijken. Hoeveel opschudding dit initiatief zal veroorzaken durf ik niet te voorspellen. Eigenlijk vind ik de mogelijkheid voor branchevreemde sectoren om hun assortiment uit te kunnen breiden met een webkiosk de meest interessante. Zeker als men er in slaagt om een onderscheidend assortiment samen te stellen.
Daar ligt voor de kleinere uitgevers en avonturiers in uitgeefland inderdaad een kans om te overleven, zoals de initiatiefnemers van Sellvia in Adformatie stellen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid