Overslaan en naar de inhoud gaan

Koopzondag voor Kerstdagen geflopt

Ik vond het zelf geen slechte zaak dat de winkels op zondag vóór Kerst open waren, maar deze koopzondag heeft supermarkten alleen maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit cijfers van . Supermarkten behaalden het afgelopen jaar wel een recordomzet. Ook de week voor kerst werden er goede zaken gedaan: de omzet bedroeg 737,6 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Daar heeft de koopzondag van 24 december, de dag voor kerst, echter nauwelijks aan bijgedragen. Weliswaar viel de opkomst met 560.000 bezoekers niet tegen, maar gekocht werd er nauwelijks. De koopzondag, waarop veel supermarkten hun deuren openden, leverde 2,2 procent van de weekomzet op.

'Je kon in de meeste supermarkten een kanon afschieten', zegt supermarktdeskundige tegen het , de Christelijke krant die natuurlijk liever een stille zondag had gehad.
Volgens Rutte durfden veel consumenten het niet aan om de kerstboodschappen op het laatste nippertje aan te schaffen. En ik denk dat hij gelijk heeft, die zondag was er voor die ene vergeten boodschap.

Er werd niet alleen veel minder verkocht, de kosten lagen veel hoger. Personeel kreeg meer loon, en veel zaken die op zondag niet voorradig zijn moesten toch geproduceerd worden, voor een hogere prijs. Denk aan al het vers gebakken brood.

Ook hadden veel supermarkten het assortiment met het oog op de kerstdagen uitgebreid met veel verse producten.
Die vervolgens niet bewaard konden worden tot woensdag. Met de huidige flinterdunne marges blijft er dan echt niets meer over, denkt Rutte.

Al met al een kostbare zaak. Joop Holla van GfK is het daar mee eens. 'De koopzondag kan nauwelijks rendabel zijn geweest. Misschien zien de concerns het als een investering in de toekomst.'

De slechte omzet van de koopzondag is ruimschoots gecompenseerd door de flinke omzetgroei over het hele jaar. Consumenten gaven 3,9 procent . 'Het is een goed jaar geweest. Consumenten hebben weer meer vertrouwen in de economie. Verder lijkt de supermarktoorlog ten einde', aldus Holla.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in