Overslaan en naar de inhoud gaan

Het dedain van de comprofs

Waarom wil je toch weg uit de journalistiek? Een veelgestelde vraag toen ik overstapte van Metro naar Bex* communicatie. Opmerkelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zouden de tijden dan toch eindelijk veranderd zijn? Inderdaad, journalisten zien in dat communicatiebureaus, voorlichters en woordvoerders onmisbaar zijn bij de uitoefening van hun mooie beroep. De goede gebruik je, de slechte negeer je.

related partner content for mobile comes here

De verbazing was opmerkelijk genoeg het grootst bij mijn nieuwe beroepsgroep. Alsof mijn nieuwbakken collega?s maar niet konden geloven dat een 'echte' journalist wilde overstappen naar de communicatiekant.

Ik bespeurde zelfs dédain bij de comprofs. Rocco Mooij, hoofdredacteur van het onvolprezen blad Communicatie, vroeg zich op zijn weblog af 'of we nu blij moeten zijn met al die journalisten die maar denken dat ze voorlichtertje kunnen spelen.'

Ja, dat moeten we: veel comprofs hebben nog nooit een redactie van binnen gezien en een deadline is in hun ogen vooral een streefdatum. Door journalisten aan te trekken, haal je specifieke kennis en expertise binnen.

Uiteraard moeten wij ex-waakhonden der democratie nog wel bijgeschaafd worden, voordat we net zo goed zijn als de waarachtig in de communicatiewetenschap geschoolden. Alleen, hoe zit het met de bereidheid van de comprofs zich daadwerkelijk te verdiepen in de belevingswereld van media en journalisten? Volgens mij is die nihil. Of vergis ik me?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in