Het dedain van de comprofs
Zouden de tijden dan toch eindelijk veranderd zijn? Inderdaad, journalisten zien in dat communicatiebureaus, voorlichters en woordvoerders onmisbaar zijn bij de uitoefening van hun mooie beroep. De goede gebruik je, de slechte negeer je.
De verbazing was opmerkelijk genoeg het grootst bij mijn nieuwe beroepsgroep. Alsof mijn nieuwbakken collega?s maar niet konden geloven dat een 'echte' journalist wilde overstappen naar de communicatiekant.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIk bespeurde zelfs dédain bij de comprofs. Rocco Mooij, hoofdredacteur van het onvolprezen blad Communicatie, vroeg zich op zijn weblog af 'of we nu blij moeten zijn met al die journalisten die maar denken dat ze voorlichtertje kunnen spelen.'
Ja, dat moeten we: veel comprofs hebben nog nooit een redactie van binnen gezien en een deadline is in hun ogen vooral een streefdatum. Door journalisten aan te trekken, haal je specifieke kennis en expertise binnen.
Uiteraard moeten wij ex-waakhonden der democratie nog wel bijgeschaafd worden, voordat we net zo goed zijn als de waarachtig in de communicatiewetenschap geschoolden. Alleen, hoe zit het met de bereidheid van de comprofs zich daadwerkelijk te verdiepen in de belevingswereld van media en journalisten? Volgens mij is die nihil. Of vergis ik me?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid