Overslaan en naar de inhoud gaan

Een commercial vóór de publieke omroep vermomd als documentaire?

Gisteravond, maandag 21 augustus, werd op Nederland 3 de herhaling uitgezonden van "Het Laatste Nieuws", een aflevering uit de VPRO-serie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteravond, maandag 21 augustus, werd op Nederland 3 de herhaling uitgezonden van , een aflevering uit de VPRO-serie De Toekomst. In deze serie worden scenario's voor 2020/2025 doordacht en wordt de impact van ontwikkelingen op ons persoonlijke leven bekeken en beschreven. De aflevering van gisteren ging over "de stand van zaken in medialand" met in 2020 "een toekomst waarin freelance samenstellers de vaste redactie van de krant hebben vervangen. [We] hebben toegang tot meer informatie dan ooit tevoren. Bloggers, burgers en buitenlui publiceren over elk denkbaar onderwerp op het internet. Waar en wanneer we ook willen, kunnen we op de hoogte gebracht worden van het laatste nieuws ... We hebben maar één probleem: hoe filteren we die enorme berg informatie?

related partner content for mobile comes here

Joepie! Interessant!! Zien!!! Dacht ik... Maar helaas, veel meer dan visualisatie van wat hier boven is samengevat kregen we niet te zien. Ok, het zijn scenario's. Maar toch, je hoopt op iets van een visie op hoe het geschetste probleem te tackelen.

Maar misschien nog wel erger is dat het helemaal niet om een toekomstscenario ging. Authenticiteit van nieuws (Reuters met zijn photoshoppende free lancer, die burgemeester met schijnbare fakemails, Jason Blair bij de NY Times en oh ja, de VPRO met een ' interviewer') is NU al een item. Is NU al iets waar nieuwsgebruikers een antwoord op proberen te vinden.

Ja, de leuke dingen als een opheffing van copyright op nieuws in 2011 en een EU-referendum voor herintroductie van publieke omroepen enkele jaren later waren nieuwe dingen. Maar met name door het afsluiten met het laatste werd de uitzending meer een lange commercial voor de publieke omroep dan een scenariodocumentaire over nieuwsmedia in de toekomst.

Leuk idee, jammere uitvoering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in