De betrouwbaarheid van de IAB cijfers


Het IAB publiceerde gisteren de cijfers voor de online advertising bestedingen van het afgelopen kwartaal. Sinds de oprichting heeft het IAB veel werk verzet om online advertising op een hoger niveau te brengen en dat is zeker gelukt. Op Emerce las ik vanmorgen de begeleidende reacties van IAB-Nederland directeur Igor Beuker op de berichtgeving.
In het artikel op Emerce maakt hij melding van de bestedingcijfers voor search, die niet officieel zijn, aangezien partijen als Yahoo en Google geen uitspraken doen over lokale marktcijfers. Beuker wil niet kwijt waar hij de cijfers vandaan haalt, maar geeft wel aan dat de cijfers "betrouwbaar zijn en mogelijk zelfs iets te laag ingeschat". Mag je dan spreken over betrouwbare cijfers als het hier gaat om een inschatting?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPaul Aelen van Checkit (en ex-IAB-lid) geeft al direct in een reactie aan dat hij vindt dat het IAB de bestedingscijfers voor search te laag weergeeft. Hij baseert zich ook op bronnen die wederom "betrouwbaar maar onofficieel" zijn. Volgens mij ruimte zat voor een flinke discussie. Of is dit een discussie met wat oud zeer, aangezien Checkit vorig jaar door het IAB geschorst werd als lid?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid