Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote digitale schermen: meer aandacht, hogere merkherkenning

Sterkere emotionele impact bij groot formaat Digital Out of Home, blijkt uit onderzoek Ngage Media, Kinetic en Validators.
DOOH Ngage
DOOH Ngage

Grote digitale schermen zijn (nog) beter in staat de aandacht vast te houden dan kleinere schermen, waardoor er een hogere kans is op een emotionele respons – die bovendien ook nog intensiever is. Dat resulteert vervolgens in een hogere merkherkenning.

Deze resultaten komen uit een onderzoek van Ngage Media, Kinetic en Validators naar de impact van DOOH. Naast real-life eyetracking is voor het eerst ook een biometrische techniek ingezet.

related partner content for mobile comes here

Op verschillende locaties waar zich zowel grote digitale schermen van Ngage Media als kleine digitale of statische objecten bevonden (abri-formaat), liepen 54 proefpersonen rond met een eyetracking-bril om hun kijkgedrag vast te leggen.

Ook droegen zij een zogenaamde Skin Conductance-sensor, waarmee de fysiologische en emotionele impact van OOH-schermen en posters kon worden gemeten (met huidgeleiding).

Beter bekeken en meer emotie

De Ngage-schermen werden ten opzichte van kleinere formaten meer en intensiever bekeken. Een contact met een groot scherm bleek gemiddeld uit meer fixaties te bestaan dan een contact met een klein scherm (2,4 versus 1,7).

Door het kijkgedrag vervolgens uit te lijnen met de emotionele respons, werd inzichtelijk dat digitale schermen emotionele responsen oproepen die gemiddeld 1,55 keer sterker waren dan bij kleine schermen.

Arousal

Deze emotionele respons werd gemeten met een sensor op de vingers van de respondenten, die veranderingen in elektrische geleiding op de huid volgt. Het gaat dan om pieken in arousal: veranderingen in emotionele responsen veroorzaakt door omgevingsfactoren, zoals het zien van bijvoorbeeld een uiting op een scherm.

Gekeken werd of en wanneer proefpersonen meer gingen zweten, aangezien zweten een aanduiding is voor psychologische of fysiologische opwinding.

Volgens de drie partijen kan arousal een nieuwe maat zijn voor effectmeting. Binnen andere mediumtypen is nog weinig onderzoek gedaan op basis van biometrische technieken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in