Overslaan en naar de inhoud gaan

Geweld in televisienieuws raakt kinderen

Geweld in nieuwsuitzendingen kunnen voor kinderen net zoveel schadelijke effecten hebben als geweld in entertainment, beweert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De communicatiewetenschapper onderzocht bij jonge kinderen de effecten van realistisch geweld ten tijde van de Irak-oorlog op kinderen.
Tijdens de eerste twee weken van de oorlog in Irak onderzocht Walma van der Molen bijna 450 kinderen uit groep 7 en 8 van acht 'witte', gemengde en 'zwarte' basisscholen in het stadsdeel Zeeburg in Amsterdam. Het onderzoek richtte zich op de emoties angst, zorg en woede.
“Bij de Irakoorlog zagen we dat de emoties bij kinderen heftiger waren en vaker voorkwamen dan je bij ander dagelijks nieuws ziet”?, aldus de communicatiedeskundige.
“Hoewel ik niet vind dat kinderen geen nieuws zouden mogen zien, vind ik wel dat je om deze redenen nieuws in het debat over mediageweld zou moeten betrekken."

related partner content for mobile comes here

Kijkwijzer
65 Procent van de zeven- twaalfjarigen kijkt bijna dagelijks of zelfs elke dag naar het nieuws. “Het volwassenennieuws is voor kinderen onder de tien eigenlijk ongeschikt, want het is niet aangepast aan hun cognitieve en emotionele ontwikkelingsniveau. Het Jeugdjournaal en Schooltv-weekjournaal doen meer aan duiding en achtergrond van het nieuws en ze verwerken verschillende geruststellingstrategieën in hun onderwerpen."
Walma van der Molen pleit voor een kijkwijzeraanduiding bij het nieuws. "Vrijwel iedere journaaluitzending bevat geweld, daarom zou je standaard het advies kunnen geven 'ongeschikt voor kinderen onder de zes’."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in