Focus is het nieuwe ding, ook bij Audax
Vrouwentijdschrift Glossy – toch goed voor een betaalde oplage van meer dan 50 duizend exemplaren – wordt stopgezet door Audax Publishing. De uitgever spreekt over het aanbrengen van focus, een dezer dagen vaker gehoord adagium.
Ook Audaxtitel Intens gaat eraan. En over de verkoop van meidenbladen Girlz en CosmoGirl wordt al een tijd gesproken. Een kwestie van tijd waarschijnlijk.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuDat de printmarkt met dalende oplagen en teruglopende advertentieomzetten een tranendal is op het moment, dat weten we nu wel. Toch komt het stopzetten van een titel als Glossy – vanwege de hoge oplage – als een schok. Waren er echt geen andere mogelijkheden? Marieke Cambeen, directeur van Audax Publishing, licht toe: ‘De keuze om te stoppen met Glossy is primair ingegeven door bedrijfseconomische motieven én de ontwikkeling binnen het segment waarin Glossy actief is. Je mag ervan uitgaan dat we alle verschillende scenario's voor Glossy hebben onderzocht. Dit heeft helaas geleid tot deze keuze.’
Onder ‘alle verschillende scenario’s’ valt natuurlijk ook verkoop. Maar met zoveel Sanomatitels in de etalage is het verkopen van een tijdschrift geen sine cure geworden. Als je het voor een appel en een ei verpatst, geef je een andere partij de mogelijkheid om schaarse advertentie-euro’s voor de eigen neus te laten wegkapen. Audax toont zich hiermee een harde heelmeester.
Met focus aanbrengen bedoelt Cambeen aan de ene kant de keuze voor meer energie naar een beperkter aantal titels. Maar ook de weg van digitale doorontwikkeling wordt volgens haar nadrukkelijk ingeslagen. Wat die keuze precies behelst, is nu nog niet bekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid