Overslaan en naar de inhoud gaan

Column Frank Quix: 'Zie ik eruit als de postbode?'

Ik vraag of ik de schoenen kan bestellen en laten opsturen. De verkoper kijkt me verbijsterd aan. 'Zie ik eruit als de postbode?'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen zondag struin ik door een shopping mall in Zuid-Afrika. Ik ben nergens naar op zoek, maar ik loop zomaar tegen een paar prachtige schoenen aan. Ik besluit me te vermannen en laat het paar lopen.

related partner content for mobile comes here

Terug in mijn hotel laten de mooie Italiaans Superga’s me niet los. Ik kijk nog even op de website. Tja, het zijn gewoon ‘kekke’ schoenen. Les van mijn moeder: als je iets mooi vindt, moet je het gewoon kopen. Dus maandag, na mijn afspraken, ga ik opgetogen naar het winkelcentrum. De taxichauffeur waarschuwt nog dat de winkels maar tot zeven uur ’s avonds open zijn. Ach, het is half zeven, dus wat is het probleem? Daar zal ik snel achter komen.

De medewerkers van de meeste winkels, zijn al begonnen met het opbouwen van barricades. Deuren worden dichtgedaan, dozen worden in de opening gezet en in een enkel geval staat meneer of mevrouw zelf pontificaal in de deuropening. Alleen voor een echte durfal is winkelen een half uur voor sluitingstijd blijkbaar nog toegestaan.

Ik laat me niet kisten: op naar de Superga’s. Dit is de flagshipstore, dus hier zullen ze vast niet van die trucs uithalen. So far so good: de deur is open en het personeel staat nog in de winkel. Toch is er geen klant te bekennen en het duurt niet lang voordat ik begrijp waarom. De muziek staat zo hard dat je bijna de winkel wordt uitgeblazen. Ik vraag de aanwezige DJ naar de schoen die ik hebben wil. Die kan me niet verstaan, dus ik schreeuw opnieuw. Hij kan me nog steeds niet verstaan.

Aangezien hij niet van plan lijkt de muziek zachter te zetten, wijs ik naar de schoen en schreeuw nog één keer mijn maat. De zwarte heeft hij niet in die maat, zegt hij. ‘Brown, cognac, blue, any color will do,’ schreeuw ik zo hard als ik kan. De DJ kijkt moeizaam en schreeuwt naar achteren: ‘Deze man wil iets kopen, breng maar even een kleur.’

Ik pas de schoen die mij gebracht wordt, maar die blijkt net te klein. Ik vraag of ze een maat groter hebben. Nee. ‘Misschien in een andere winkel of in de webshop?’ Dat dan weer wel. Ah mooi, denk ik, dus ik vraag meteen of ik ze kan bestellen en laten opsturen.’ De verkoper kijkt me verbijsterd aan: ‘Zie ik eruit als de postbode?’

Frank Quix is managing director bij retailonderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy-directeur

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in