Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotionele data verzamelen

Al die CRM pogingen van bedrijven leiden tot niks als marketeers geen emotionele data verzamelen, zegt onderzoeksbureau Forrester.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor een goede CRM strategie is het nodig dat bedrijven eerst weten wat de waarden, attitudes en sociale invloeden van hun klanten zijn, aldus Forrester. Pas als ze dat in kaart hebben is het mogelijk om zogenaamde ‘symbiotische loyaliteit’ te kweken. Zo niet, dan is het terecht dat CEO’s de beurs niet meer trekken om nog meer geld te gooien naar massa-dataverzameling en massa marketing. Inzicht in consumenten moet op drie niveaus verkregen worden:

related partner content for mobile comes here

1. collectieve data; demografische gegevens om groepen consumenten te identificeren;

2. individuele data; de details over feitelijke klanten

3. emotionele data; gegevens over attitudes, motivatie, aspiraties en andere ‘drivers’ die een laag dieper liggen dan individuele details.

Volgens de onderzoekers ligt hier de sleutel voor bedrijven die worstelen met differentiatie. Consumenten kunnen zich maar aan een beperkt aantal zaken emotioneel binden, dus bedrijven die daarin de eerste zijn winnen de race. Fiona McDonnell, senior analist: ‘Vooral retailers moeten zich realiseren dat ze op een goudmijn zitten. FMCG fabrikanten zouden het verkrijgen van inzicht in consumenten hun belangrijkste prioriteit moeten maken, en het integreren van al hun marketing- en internetactiviteiten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in