Overslaan en naar de inhoud gaan

De glamour van borstkanker

Oktober is, zoals niemand het kan ontgaan, Pink Ribbon-maand. Borstkankermaand. Roze strikje-maand.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oktober is, zoals niemand het kan ontgaan, . Borstkankermaand. Roze strikje-maand.

related partner content for mobile comes here

Enkele persberichten die op de redactie binnenkomen:

‘De Eredivisie Vrouwen steunt in de maand oktober de campagne van Stichting Pink Ribbon. Wedstrijden worden gespeeld met een speciale Pink Ribbon bal en de speelsters dragen roze polsbandjes om aandacht te vragen voor borstkanker.’

‘Dit jaar roept Etos alle vrouwen op in oktober hun pink "pink" te lakken om een statement te maken en te tonen dat zij Pink Ribbon steunen. Vrouwen konden vanochtend hun pink roze laten lakken op het Centraal Station in Den Haag.’

8 oktober organiseert wasverzachtermerk Silan in Amsterdam een voor Stichting Pink Ribbon: ‘Step voor het goede doel en win superleuke prijzen. Doe je mee?’ Je kunt ook winnen.

Vorige week was er een galadiner in de Amsterdamse Westerkerk. De kerk .

Er is een .

Er is een voor merken die ‘iets doen met Pink Ribbon’ Mercedes Benz won met een auto met roze vrouwenvoornamen.

Er is een speciale Pink Ribbon-editie van het dat bij de Nederlandse voetballers tijdens het WK zo populair was.

‘In de armband zitten twee hologrammen, die de energiestromen in je lichaam optimaliseren voor een verbeterde balans, kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen.’

Mooi meegenomen als je depressief vanwege de uitwerkingen van de chemokuur thuis zit.

Of…

Is dat juist niet de bedoeling? De site prijst het armbandje aan met ‘Het is hip, een leuke kleur en je steunt het goede doel! Wat wil je nog meer?’

Je steunt een goed doel en daardoor ben je hip! Het draait niet langer om de slachtoffers van de ziekte.

Het was afgelopen week ook in het VK Magazine te lezen in een artikel van Evelien van Veen over borstkanker en Pink Ribbon (‘Gelukkig heb je borstkanker’). In het Pink Ribbon-tijdschrift staan feestjurken afgebeeld waarvan een patiënte zegt: ‘Die de meeste vrouwen met borstkanker niet kunnen dragen, omdat ze protheses hebben, of een oedeemarm’.

BabyLiss heeft een Pink Ribbon-stylingtang, terwijl sommige patiënten niet eens meer haar hebben om te stylen. Een geïnterviewde zegt tegen Van Veen: ‘Ik word niet goed van al dat commerciële gedoe rondom borstkankermaand. Borstkanker is ernstig, zeer ernstig, maar door alle lopende marketingcampagnes krijg ik haast het gevoel dat het “cool” is borstkanker te hebben.’

Ze zegt dat ze wel ziet dat de glamour bij Pink Ribbon wat minder is geworden, om borstkankerpatiënten niet al te zeer van zich te vervreemden.

Ik zie het echter nog niet.

Er zijn die met de Pink Ribbon-actie een mooie sier maken.

Er is een Speciale Pink Ribbon VIP-arrangement: ‘Op zondag 6 februari 2011 is een speciale voorstelling van Legally Blonde voor Stichting Pink Ribbon.
Wil jij een leuke avond hebben en tegelijk Stichting Pink Ribbon steunen?’

Of neem deze actie van :
‘Fashionable statement
De chique bootie valt op door de roze Pink Ribbon Strik, ingelegd met stras-steentjes. Hiermee maak je een fashionable statement in de campagne tegen borstkanker. Is de Pink Ribbon maand voorbij? Dan vervang je de strik eenvoudig door een roze of een zwart drukknopje. Deze superdraagbare bootie is daarom perfect voor een casual- én een glam-look.’

Fashionable statement?

Het is doorgeschoten. Borstkanker is iets verschrikkelijks. En nog steeds een ziekte die . Zoals de Pink Ribbon-site zelf laat zien: een op de acht vrouwen krijgt borstkanker, 13 duizend per jaar.

Passen ‘chique booties’ bij deze feiten? Of een galadiner?

Waarom is borstkanker een hip instrument voor marketingacties? Is het omdat zoveel vrouwen (en soms ook mannen) slachtoffer worden? Of is het omdat het om een lichaamsdeel van de vrouw gaat dat altijd al aantrekkelijk geweest is om te gebruiken in marketing- en pr-campagnes? Borsten zijn sexy en wat is een vrouw zonder haar borsten?

Waarom is er geen glossy tijdschrift voor darmkanker of longkanker? Ik vermoed dat dat een stuk moeilijker te vermarkten is.

Ik juich het toe dat er niet meer over ‘K’ wordt gesproken als er kanker wordt bedoeld. Aandacht en voorlichting voor borstkanker: alle hulde (hoewel het ook zijn ). Inzamelingsacties: natuurlijk. Hoe meer geld voor onderzoek, hoe beter. Pink Ribbon is in de basis een geweldige organisatie.

Maar stop met de doorgeschoten marketingacties en alle glamour. Help de mensen met kanker en zet ze niet in als middel om good will voor je merk te genereren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in