8 tips voor effectief trendwatchen


1. Weet waarom je trends volgt
Het volgen van consumententrends is belangrijk om relevante inspiratie te winnen, en het helpt marketeers om nieuwe goederen, diensten en ervaringen te ontwikkelen die winstgevend zijn.
2. Verwar de verschillende trends niet met elkaar
Het is goed om drie soorten te volgen: macro-, consumenten- en industrietrends. Macrotrends zijn sociaal, technologisch, economisch, duurzame & politieke ontwikkelingen. Consumententrends zijn hoe consumenten zich gedragen en industrietrends zijn overgeleverd aan de macro- en consumententrends.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
3. Herken de bevlieging als je het ziet of ruikt
Als bijvoorbeeld een bepaald voedselproduct ‘in’ is, wil dat niet zeggen dat het de hele markt verandert. Zo’n nieuw product is op z’n best een manifestatie van het feit dat consumenten behoefte hebben aan iets unieks, of gemak of iets verrassends. Dat laatste is de trend, het eerste is de bevlieging.
4. Niet alle trends gelden voor alle mensen
Niet iedereen is vatbaar voor een trend, en elke trend kent een anti-trend. Ook belangrijk: niet iedere nieuwe trend maakt de vorige overbodig.
5. Wees erg nieuwsgierig
Kijk om je heen en vraag je af waarom je nieuwe dingen ziet in plaats van gelijk naar de tekortkomingen te kijken. Een professionele belangstelling is groter dan je persoonlijke belangstelling.
6. Begrijp de trends
Naarmate je vaker naar trends kijkt en ze ontdekt, ben beter je in staat om ze in context te plaatsen. Als je een breder blikveld hebt, kun je zelfs de kleinste observeringen een plaats geven
7. Gebruik de overvloed aan bronnen
Gevestigde media zoals tv, radio, film en nieuwe media als internet, weblogs, social media, shows en seminars. Al deze media zijn potentiële bronnen voor de marketeer
8. Benoem de trends
Het is erg belangrijk om de trends een naam te geven. Interessante namen zorgen voor meer interesse dan generieke omschrijven. En als je een trend benoemt, kun je de discussie leiden en het kan de bovenste plek in de online zoekmachines opleveren.
Bron: MarketingCharts/Trendwatching.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid