Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier nomineert Liegebeesten 2010

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft de nominaties bekendgemaakt voor de Liegebeest 2010: de ‘prijs’ voor het meest misleidende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat zij vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Vaak wordt zelfs gesuggereerd dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de werkelijkheid heel anders is. Denk aan afbeeldingen van een kip in het gras op een doos met eieren van kippen die nooit buiten kwamen. Wakker Dier vindt dit liegen.

Ook keurmerken geven de consument volgens Wakker Dier vaak ten onrechte een gerust gevoel. Keurmerken zoals ‘Ik Kies Bewust’ of ‘IKB’ geven de indruk dat dit fatsoenlijk geproduceerde producten zijn, terwijl er volgens Wakker Dier ‘een wereld aan dierenleed’ achter schuilgaat. Deze keurmerken zeggen wel iets over gezondheid of hygiëne maar niets over dierenwelzijn. Minstens zo kwalijk vindt de dierenwelzijnsorganisatie het makkelijke gebruik van het woord ‘diervriendelijk’ op producten die nauwelijks diervriendelijker zijn dan producten uit de vee-industrie. Ook ‘loze’ kreten als ‘zorgvuldig geselecteerde ingrediënten’, ‘pure ingrediënten’, ‘met zorg voor’ of ‘wij spannen ons in voor’ zijn Wakker Dier ‘een doorn in het oog’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in