Wakker Dier nomineert Liegebeesten 2010
Het product of de campagne die via www.wakkerdier.nl/liegebeest van het publiek de meeste stemmen krijgt ontvangt de Liegebeest Trofee. Vorig jaar was dat de EU-gesubsidieerde reclame ‘Kalfsvlees, daar wordt iedereen vrolijk van’ met Rob Geus. Deze reclame werd van de buis gehaald. Veel andere genomineerden veranderden hun ‘misleidende’ verpakkingen. Wakker Dier hoopt ook dit jaar op een dergelijk resultaat.
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat zij vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Vaak wordt zelfs gesuggereerd dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de werkelijkheid heel anders is. Denk aan afbeeldingen van een kip in het gras op een doos met eieren van kippen die nooit buiten kwamen. Wakker Dier vindt dit liegen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOok keurmerken geven de consument volgens Wakker Dier vaak ten onrechte een gerust gevoel. Keurmerken zoals ‘Ik Kies Bewust’ of ‘IKB’ geven de indruk dat dit fatsoenlijk geproduceerde producten zijn, terwijl er volgens Wakker Dier ‘een wereld aan dierenleed’ achter schuilgaat. Deze keurmerken zeggen wel iets over gezondheid of hygiëne maar niets over dierenwelzijn. Minstens zo kwalijk vindt de dierenwelzijnsorganisatie het makkelijke gebruik van het woord ‘diervriendelijk’ op producten die nauwelijks diervriendelijker zijn dan producten uit de vee-industrie. Ook ‘loze’ kreten als ‘zorgvuldig geselecteerde ingrediënten’, ‘pure ingrediënten’, ‘met zorg voor’ of ‘wij spannen ons in voor’ zijn Wakker Dier ‘een doorn in het oog’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid