Overslaan en naar de inhoud gaan

De burger / consument-paradox verklaard

Wat we als burger vinden van duurzaamheid zit opgeslagen in ons zogeheten #039;semantisch geheugen'">'semantisch geheugen'. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat we als burger vinden van duurzaamheid zit opgeslagen in ons zogeheten ;semantisch geheugen&;">'semantisch geheugen'. Dat heeft weinig effect op de manier waarop we als consument boodschappen doen, want dat doen we op ons 'procedurele geheugen'.

related partner content for mobile comes here

Natuurlijk zijn de verschillende delen van onze hersenen met elkaar verbonden, maar het is vooral de context waarin we ons bevinden die maakt welk 'software programma' in ons brein dominant is. In gezelschap met collega's en vrienden kunnen we bijvoorbeeld hoog opgeven over hoe verwerpelijk we de bio-industrie vinden, terwijl een paar uur daarvoor we in de supermarkt gewoon nog een kiloknaller in het boodschappenmandje deden. Mensen zijn veel meer flexibel in hun persoonlijkheid dan we zelf denken. En het is aan marketeers om te beseffen hoe dat werkt.

In een supermarkt is de code van de context zodanig dat ons brein er vooral op gericht is routinematig en snel het taakje te vervullen. En als we al uitgenodigd worden om 'echt' na te denken, dan is dat toch vooral over de prijs van de producten. 'Wat is hier de beste deal?'
Dus, wil je met duurzame producten ècht succesvol zijn, dan liggen er twee wegen open. Of je verkoopt je product in supers met een meer gedachtenprikkelende context, a la Marqt en binnenkort . Of je sluit met je duurzame product voor de consument; bijvoorbeeld dat het lekkerder of goedkoper is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in