(Infographic) marketeers begrijpen social media niet
Het cms-bedrijf ondervroeg 1500 marketingprofessionals. Onder de titel ‘How Engaged is Your Brand’ kregen ze vragen over onderwerpen als marketinguitgaven, het meten van social media-activiteiten en het niveau van gepersonaliseerde communicatie via digitale kanalen. 17 procent van de respons kwam uit Europa.
Alterian maakte een infographic van het onderzoek:
De belangrijkste bevindingen:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta39 procent gebruikt ad-hoc tools om conversaties op social media te traceren en te meten.
Bijna 80 procent van de respondenten maakt zich zorgen over de risico’s die hun merk loopt, omdat er nauwelijks sprake is van customer engagement. Zij denken ook geen grip te hebben op de invloed van online communicatie op hun merk. De meeste marketeers herkennen die probleemgebieden en ondernemen actie. Bijvoorbeeld door extra marketingbudget te reserveren voor social en digitale activiteiten. Zo krijgen ze toegang meer middelen om de boodschappen via web, e-mail of social media beter af te stemmen op klanten.
Weinig analytische kennis
Veel marketeers hebben beperkte analytische kennis. 6 procent heeft geen enkele analytische ervaring op het vlak van digitale media, 29 procent slechts basale kennis en 28 procent heeft moeite om resultaten van analytics naar de campagnestrategie te vertalen.
Gerichte interactie
Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de marketeers zich bij het creëren van een persoonlijke merkervaring minimaal op één kanaal (website, direct mail, e-mail, social media) richt. Slecht 9 procent zegt dat men dit voor geen enkel kanaal doet.
Een derde van de respondenten gebruikt de website als een bedrijfsbrochure en meer dan de helft (55 procent) zet aanbiedingen of campagnes in om de interactie via het web te stimuleren. Een handvol marketeers (22 procent) probeert de bezoekerservaring op individueel niveau te personaliseren.
‘Uit het onderzoek blijkt dat veel marketeers massamarketing nog als de norm zien’, zegt David Eldridge, ceo van Alterian. ‘Er is dus nog veel winst te behalen door de website en e-mail engagementstrategie te verbeteren. Dat kan door de boodschap beter af te stemmen op de individuele voorkeuren in plaats van op een specifiek segment.’
Marketeers zijn iets vooruitstrevender bij de inzet van e-mail om gerichte interactie met klanten op te zetten. 43 procent van de onderzochte marketeers gebruikt een vorm van segmentatie om e-mailboodschappen bij een specifieke doelgroep te krijgen. 13 procent stuurt e-mail op basis van individuele klantvoorkeuren en monitort deze real-time.
Marketingbudget
Ongeveer de helft van de respondenten verwacht dat de algemene marketinguitgaven dit jaar licht zullen stijgen (5 tot 25 procent) en 9 procent verwacht een grotere stijging (25 procent of meer). 75 procent van de marketeers verwacht dat ook de uitgaven voor social en digitale marketing zullen toenemen. Een kwart van hen verwacht een toename van 25 procent of meer. De toename voor dit deel van het marketingbudget onderstreept dat digitale marketing de groei van marketing op zich dit jaar zal stimuleren.
Het volledige rapport van het achtste Alterian Marketingonderzoek is te downloaden via: www.alterian.com/AnnualSurvey.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid