Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA: socialemediaplatformen boycotten lost niets op

Nederlandse branchevereniging reageert op brief van negentien Europarlementariërs die advertentiestop op sociale media willen.
sociale media
© Dole777/Unsplash
sociale media
© Dole777/Unsplash

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, is het niet met negentien Europarlementariërs eens dat Europese bedrijven moeten stoppen met adverteren op sociale media als Facebook. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Europarlementariërs schreven eerder deze week een brief waarin ze de bestuursvoorzitters van de grootste Europese bedrijven oproepen om hun sociale media-advertenties te staken. De politici stellen dat advertenties van bedrijven bijdragen aan het verspreiden van nepnieuws en haatzaaiende berichten op bekende socialemediaplatformen. 

related partner content for mobile comes here

Volgens DDMA zijn de zorgen van de Europarlementariërs herkenbaar maar is een boycot van socialemediaplatforms niet de oplossing voor deze problemen. 'Een boycot van advertentieplatformen of zelfs een verbod op gepersonaliseerd adverteren is dan ook disproportioneel, schadelijk voor met name MKB’ers en bovendien niet nodig', schrijft de branchevereniging. 

Bedrijfsleven en overheden moeten samenwerken

Liever pleit DDMA voor meer samenwerking tussen het bedrijfsleven en overheden, om zo tot betere socialemediaplatformen te komen. De branchevereniging noemt meer transparantie over datagebruik voor gepersonaliseerde advertenties één van de speerpunten. De Europese Digital Services Act (DSA) die binnenkort in werking treedt, verplicht socialemediaplatformen om meer informatie te geven over waarom gebruikers bepaalde online advertenties te zien krijgen. DDMA zegt de ingang van de DSA 'toe te juichen'. 

Ook vindt de branchevereniging dat overheden - inclusief die van Nederland - meer voorlichting en tools mogen geven aan bedrijven om de AVG-privacywet beter na te leven. Specifiek op het gebied van gepersonaliseerd adverteren met zo min mogelijk persoonsgegevens én waarbij de gebruiker de controle heeft over de persoonsgegevens die wél gebruikt worden. Lang niet alle bedrijven weten nu hoe het moet, zo is ook de DDMA zich bewust. 'Als branchevereniging is het onze taak om goede voorbeelden actief te verspreiden en organisaties te helpen data verantwoord in te zetten.'

DDMA pleit voor meer handhaving door de overheid

Om het juiste gebruik van online advertenties te stimuleren, is de branchevereniging ook voorstander van meer overheidshandhaving. Of dat gaat gebeuren is de vraag, want de betrokken overheidsinstanties hebben het al druk en krijgen het alleen maar drukker. Zo komt privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens om in het werk en krijgt het geen hoger budget of personeel om beter te kunnen handhaven. 

En de Autoriteit Consument & Markt moet vanaf volgend jaar ook bedrijven gaan controleren of zij gebruikmaken van nepreviews. Adformatie schreef vorige week een premium-artikel over de blijdschap van de branche over het aanstaande verbod op nepreviews.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in