Overslaan en naar de inhoud gaan

Dan Brown: ‘Location is Key’

Het bijzondere van mijn baan als hoofd communicatie van het Rijks is dat ik uitzonderlijke inspiratiebronnen op een presenteerblaadje krijg…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het jaar was nog maar net begonnen of er was weer een uniek moment: Dan Brown bracht een bezoek aan Nederland. En een bezoek aan het nationale museum van Nederland mocht op zijn tournee natuurlijk niet ontbreken.

related partner content for mobile comes here

De schrijver van De Da Vinci code is een fenomeen. Ruim 200 miljoen boeken wereldwijd verkocht. Ik denk dat alleen de bijbel of de Koran de afgelopen decennia een groter bereik hadden.

College Tour

Dan kwam, zag en overwon. Deze man is niet alleen een zeer populair schrijver, hij is ook een begenadigd communicator. Dat begint al met zijn gevoel voor locatie en beeld. Zijn tournee was door zijn uitgeverij zorgvuldig uitgedacht. Aan iedere doelgroep was gedacht; een lezing voor zijn lezers, een persconferentie voor journalisten en speciaal om een jong, breed publiek te bereiken werd een samenwerking gezocht met College Tour.

Hiervoor werd als locatie de Eregalerij van het Rijksmuseum gekozen. Bij hoge uitzondering werd dit toegestaan en dan is al snel duidelijk waarom. Zijn visie is dat kunst, architectuur, geschiedenis en religie essentiële onderdelen van het leven zijn. En dat daarin de antwoorden op de grote vragen liggen. Scherp geformuleerd legde hij aan de 150 speciaal geselecteerde studenten uit waarom.

Op de kaart zetten

Deze man is duidelijk een van de belangrijkste internationale ambassadeurs van kunst en cultuur. Het Louvre (9 miljoen bezoekers per jaar) zag na De Da Vinci code de bezoekersaantallen verdubbelen. De tentoonstelling over Leonardo Da Vinci in de National Gallery in 2011 was al voor de opening uitverkocht. Op mijn vraag wat hun succesfactor was werd er minzaam gelachen: ‘Dan Brown.’

Zijn keuze voor onderwerpen is ook niet toevallig. Hij snijdt issues aan waar hij de wereld over na wil laten denken. Over de rol van de vrouw, al dan niet in de kerk (De Da Vinci code), hoe om te gaan met de balans tussen privacy en veiligheid (Het Verloren Symbool), de overbevolking (Inferno). Hij geeft geen antwoord maar hij zet ze op de kaart.

Parijs, Florence, Washington

Hij kiest daarvoor altijd (daar komt hij weer) een bijzondere locatie. ‘Location is Key’, aldus Dan Brown. Het is essentieel voor het verhaal en voor het beeld dat in de hoofden van de lezer moet achterblijven. Parijs, Florence, Washington en misschien hierna... Nee, nog niet over gaan dromen. Samen met zijn vrouw doet hij zeer uitgebreid onderzoek en niets wordt aan het toeval overgelaten. En zo hoort het natuurlijk ook.

Kennis, positiviteit en mooie verhalen

Het meest bijzondere? Die positieve, energieke uitstraling naar iedereen. Is het nep of echt? Amerikaans of gewoon een bijzondere man? Hoe dan ook, na een paar dagen Dan Brown weten wij weer wat wij willen als mens: kennis, positiviteit en mooie verhalen.

Ga vooral kijken naar de College Tour op 7 februari om 20.30 uur, en laat je inspireren. Misschien om zijn boeken te lezen, maar vooral als communicatieprofessional. Hij deelt grote levensvragen en een enorme kennis in doorwrochte antwoorden. Zonder moeilijke woorden en scherp geformuleerd. En dat alles onder toeziend oog van onze Hollandse meesters. Location is inderdaad Key.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in