Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatie en context belangrijkst bij online campagnes

Opvallende online advertenties kunnen leiden tot drie keer meer reclameherkenning, blijkt uit onderzoek van Sanoma Media en MetrixLab.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Creativiteit is de belangrijkste factor in de effectiviteit van een advertentie. Met name opvallendheid kan zorgen voor een hogere herkenning. Volgens het onderzoek vallen ‘Rich media’ formaten, zoals radicals en prerolls, het meeste op. De onderzoekers raden dan ook aan om online campagnes te pretesten om het beste resultaat te behalen.

related partner content for mobile comes here

Teksten die aanzetten tot actie leidden volgens het onderzoek tot hogere klikintentie, net als het tonen van een productafbeelding. Dit laatste zorgt bovendien voor meer geloofwaardigheid en relevantie van de advertentie. Ook het platform blijkt daarvoor te kunnen zorgen. De uitingen die op sites van Sanoma werden gecommuniceerd kregen meer geloofwaardigheid en relevantie toegeschreven dan de uitingen in de omvangrijke benchmark van MetrixLab. Volgens het mediabedrijf komt dit doordat de advertenties vaak passend zijn bij het platform waarop ze verschijnen. In deze context profiteren de uitingen mee van de kennis en content die de redactie plaatst.

Onderzoeksmethode
Verspreid over anderhalf jaar zijn 55 online campagnes onder de loep genomen. Deze campagnes verschenen zowel op sites van Sanoma als op andere sites, maar konden van vorm verschillen. Met behulp van tags die aan de advertenties hingen, kon MetrixLab respondenten onderscheiden in twee groepen. Zo vergeleek het onderzoeksbureau de groep die een uiting wel heeft gezien met mensen die de campagne niet zijn tegengekomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in