Overslaan en naar de inhoud gaan

Apprentice moet bereik rectificeren

Geclaimd bereik van Schoolmagazine van 730 duizend lezers moet worden gerectificeerd in Adformatie en op de site van Apprentice Uitgevers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geclaimd bereik van Schoolmagazine van 730 duizend lezers moet worden gerectificeerd in Adformatie en .

related partner content for mobile comes here

dat werd aangespannen door De Schoolkrantdrukkerij, een concurrent van Apprentice Uitgevers, is dat laatstgenoemde moet rectificeren dat scholierentijdschrift Schoolmagazine wordt verspreid op 95 procent van de scholen in het voortgezet onderwijs. Dat geldt ook voor het bereik van 730 duizend lezers en voor de claim dat 80 procent van alle schoolkranten in het voortgezet onderwijs wordt gemaakt via Schoolmagazine.

Het kort geding werd aangespannen door De Schoolkrantdrukkerij, omdat dat een vermoeden had dat Apprentice Uitgevers sjoemelde met de bereikcijfers. Om zekerheid te krijgen liet het onderzoek uitvoeren door marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen. Dat stelde na panelonderzoek (N=2.132) vast dat de geclaimde bereikcijfers (ver) bezijden de waarheid zijn. Niet 730 duizend lezers worden bereikt met Schoolmagazine, maar 131 duizend. Schoolmagazine wordt op 64 procent van de scholen in het voortgezet onderwijs verspreid in plaats van 95 procent. En niet 80 procent van alle schoolkranten in het voortgezet onderwijs worden via Schoolmagazine gemaakt, maar 16 procent.

De Schoolkrantdrukkerij is een bodemprocedure gestart om geleden schade te verhalen. Die schade bestaat uit 30 duizend euro aan onderzoekskosten en een geschatte 45 duizend euro aan winstderving bij schoolkranten. Directeur van De Schoolkrantdrukkerij, Paik van den Hoek Ostende, wil onderzoeken of het mogelijk is voor adverteerders van Schoolmagazine om betaalde advertentiegelden terug te vorderen. Voorbeelden van frequente adverteerders in Schoolmagazine zijn SOA Aids Nederland/Rutgers Nisso (‘Veilig vrijen’), Universiteit van Tilburg, Politie (personeelswerving) en CJP.

Gerben Heinen, eigenaar van Apprentice Uitgevers geeft op advies van zijn raadsman Berendsen geen commentaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in