Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcoholreclame onder vuur

Na de tabak lijkt alcohol het slachtoffer te worden van reclamebeperkingen. In Engeland gaan al stemmen op om reclame voor drank compleet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat alcohol meer kapot maakt dan menigeen lief is, mag bekend worden verondersteld. Het gaat wat ver dat op het conto van de reclame te schrijven. Volgens Britse medici is reclame wel medeverantwoordelijk. Advertenties en commercials zouden een te positief beeld geven van het drinken van alcohol, met alle gevolgen van dien. Daarom pleiten zij voor een verbod op alcoholreclame. In plaats van te schermen met argumenten en onderzoeken die zo’n voorstel moeten ontkrachten, kan de alcoholbranche beter bij zichzelf te rade te gaan. Want de verwijten zijn niet uit de lucht gegrepen. Er bestaan hele strikte en uitvoerige afspraken over wat wel en niet mag in alcoholreclame. Zo is het niet toegestaan in reclame voor alcoholhoudende dranken de associatie te leggen tussen drinken en succes op maatschappelijk of sexueel gebied. Maar adverteerders nemen het daar niet zo nauw mee. Merken als Bacardi, Smirnoff Ice en Gordons Gin leggen in recente campagnes wel degelijk verband tussen alcohol en sex. Gaat de branche op deze voet verder, dan spelen ze de tegenstanders van alcoholreclame in de kaart. Door wat ingetogener te adverteren en zelf voorlichting te gaan geven over de gevaren van alcohol, kan het tijd wellicht nog gekeerd worden, voor het te laat is.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in