Ahold dwong AH tot hoge prijzen
Dat meldde de Volkskrant zaterdag. Doordat marktleider AH steeds duurder werd, verhoogde ook de concurrentie de prijzen en beleefde de branche gouden jaren. De krant analyseerde de prijzenslag die in oktober startte. De kasstroom (winst plus afschrijvingen) bij Albert Heijn moest van moeder Ahold jaarlijks met 15 procent omhoog. Alleen op deze manier kan Ahold de rente betalen over de schulden die het maakte voor buitenlandse overnames, vooral in de Verenigde Staten.
De winstmarge bij Albert Heijn werd opgevoerd tot ruim 5 procent in 2002. Dat is volgens supermarktdeskundige Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit 'beduidend hoger' dan de gebruikelijke 2 tot 3 procent bij servicesupermarkten.
Ahold wil niet reageren, maar benadrukt wel dat onder leiding van de huidige topman Anders Moberg een heel ander beleid wordt gevoerd met betrekking tot dochter AH.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid