Overslaan en naar de inhoud gaan

Ahold dwong AH tot hoge prijzen

Albert Heijn heeft jarenlang de prijzen in zijn supermarkten moeten verhogen omdat moederbedrijf Ahold geld nodig had voor buitenlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldde de Volkskrant zaterdag. Doordat marktleider AH steeds duurder werd, verhoogde ook de concurrentie de prijzen en beleefde de branche gouden jaren. De krant analyseerde de prijzenslag die in oktober startte. De kasstroom (winst plus afschrijvingen) bij Albert Heijn moest van moeder Ahold jaarlijks met 15 procent omhoog. Alleen op deze manier kan Ahold de rente betalen over de schulden die het maakte voor buitenlandse overnames, vooral in de Verenigde Staten.

related partner content for mobile comes here

De winstmarge bij Albert Heijn werd opgevoerd tot ruim 5 procent in 2002. Dat is volgens supermarktdeskundige Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit 'beduidend hoger' dan de gebruikelijke 2 tot 3 procent bij servicesupermarkten.
Ahold wil niet reageren, maar benadrukt wel dat onder leiding van de huidige topman Anders Moberg een heel ander beleid wordt gevoerd met betrekking tot dochter AH.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in