Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen hechten meer aan kerst dan mannen

Mannen hechten minder betekenis dan vrouwen aan de viering van kerst. Waar vrouwen kerst associëren met naastenliefde, vrede op aarde en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim twee keer zoveel mannen als vrouwen zouden eigenlijk liever alleen zijn met de kerst (5% tegenover 1,5%). Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek onder 1317 Nederlanders, Duitsers en Belgen, uitgevoerd in opdracht van Center Parcs.
Eén op de vijf Nederlanders ergert zich aan het feit dat er rond de feestdagen met geld gesmeten wordt terwijl er veel armoede in de wereld is. In België ergert zelfs één op de vier mensen zich hieraan. Hoewel het geven en krijgen van cadeautjes (28%) en kerstshoppen (19%) door Nederlanders als één van de leukste dingen van kerst wordt gezien, blijft het dubbele gevoel knagen.

related partner content for mobile comes here

Voor Nederland zijn de leukste dingen van kerstmis de kerstversieringen én het samenzijn met familie en vrienden (beiden 52%). Vrouwen vinden de kerstversieringen veel leuker dan mannen (respectievelijk 62 en 39%). Vrouwen vinden kerst sowieso veel leuker dan mannen. Zij genieten volop van kerstmarkten bezoeken en kerstshoppen in het algemeen (beiden 25%). Mannen zijn minder enthousiast over kerst, 13% van de Nederlandse mannen vindt niks leuk aan kerstmis.

De grootste ergernis in aanloop naar de kerstdagen is voor 52% van Nederland dat de kerstspullen al ruim vóór Sinterklaas in de winkel liggen. Vrouwen ergeren zich meer aan de kerstdrukte in de winkels dan mannen dit doen (51,5% tegenover 36%). Ook ondervinden meer vrouwen een vervelend gevoel door het feit dat hier zoveel geld wordt uitgegeven terwijl er veel armoede in de wereld is (24%). Minder mannen hebben hier moeite mee (14,5%). In Duitsland en België maakt men zich meer druk om de zoektocht naar het perfecte kerstcadeau (respectievelijk 34 en 35% tegenover 11% in Nederland).

Kerstmis heeft voor mannen en vrouwen een verschillende betekenis. De vrouw is veel meer bezig met de beleving van kerstmis. Voor 17,5% van de vrouwen zijn de kerstdagen dagen van bezinning, slechts 9,5% van de mannen ziet de kerstdagen op deze manier. Vrouwen zien ook vrede op aarde (27%) en naastenliefde/vergeving (25%) als betekenis van kerstmis. 19% van de mannen ziet geen diepere betekenis in kerstmis. Naastenliefde en vrede op aarde scoren bij mannen een stuk minder hoog (respectievelijk 16,5% en 17%). Toch nog 4,5% van de Nederlanders associeert de kerstdagen met ‘eenzaamheid’.
Een duidelijk verschil tussen België en Nederland wordt zichtbaar rond de betekenis van kerst. 41% van de Belgen noemt eten, drinken en cadeautjes tegenover 29% van de Nederlanders.

Gezonder leven (54%), meer genieten van het leven (53,5%) en meer tijd voor mijzelf nemen (41,5%) vormen de top 3 van goede voornemens voor alle drie de landen. Overige opvallende goede voornemens die Nederland neemt zijn meer investeren in persoonlijke relaties (34%) en geduldiger zijn (27%). Met name de ondervraagde vrouwen gaven aan te willen gaan werken aan hun (gebrek aan) geduld (29%). Ook op het voornemen meer te relativeren scoorde de vrouw hoger dan de man (25% tegenover 19%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in