Vier kritische succesfactoren in loyaliteitsprogramma's
De meest bepalende succesfactoren zijn:
1. Structurele monitoring van effecten
2. Afstemming van elementen op doelgroep
3. Onderscheidend vermogen
4. Juiste inzet van communicatiemiddelen
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Inzicht in het verloop van het programma is van cruciaal belang voor hetwelslagen ervan. Succes kan alleen gemeten worden als vooraf duidelijkeparameters worden opgesteld, welke op structurele wijze (bijvoorbeeldmaandelijks) getoetst worden. Op basis van deze monitoring kan dan, waarnodig, tijdig bijgestuurd worden.
In veel gevallen worden elementen in een programma enkel geselecteerd opbasis van het aangeboden product en de positionering van het bedrijf. Echternog belangrijker is het om elementen juist af te stemmen op de interesses enbehoeften van de (duidelijk omschreven) doelgroep(en) van het programma.Grondig vooronderzoek is hiervoor noodzakelijk.
Standaard loyaliteitsproducten bieden geen toegevoegde waarde meer. Hetprogramma moet oorspronkelijk zijn en zonodig het imago van de branchedoorbreken. Elke bedrijf heeft verschillende doelstellingen, doelgroep,organisatie en strategie. Dit dient te resulteren in programma's met eenunieke mix van emotionele en rationele programma-elementen.
De juiste keuze van communicatiemiddelen voor het programma kenmerkt zichdoor het optimaal benutten van reeds aanwezige instrumenten en natuurlijkecontactmomenten. In retail is bijvoorbeeld mondelinge en POS communicatiebelangrijk. Uit vooronderzoek en pilot-studies blijkt welke middelen hetmeest aansluiten bij de programmavorm en klantbehoeften.
Dunck (www.dunck.nl) is loyalty marketing-specialist en initiatiefnemervan marketing-platform Loyalty Facts (www.loyaltyfacts.com).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid