Accenture Innovation Awards Concept van de week - Van niets tot een eigen product met Shapeways
Met een origineel verjaardagscadeau of souvenir op de proppen komen – als je de winkelschappen ziet uitpuilen zou je denken dat het een eitje is. Toch blijkt het soms bar tegen te vallen. Veel is gewoon massaproductie met keuze uit drie kleuren, een rechttoe-rechtaan design of een dertien in een dozijn-look. Een echt eigen geschenk, met een persoonlijke twist, kan dat? Shapeways, een spin-out van Philips, biedt uitkomst.
Mass customization
Het concept van deze week past in dit tijdperk van mass customization – denk maar aan websites waar je onder het motto ‘design your own’ schoenen en T-shirts ontwerpt. Het precies krijgen zoals je het in je hoofd hebt, dat willen consumenten. Als savvy customers halen we onze neus op voor ‘standaard’. Persoonlijk en uniek maakt ons tevreden. Dit jaar zie ik een aantal concepten waarvan het businessmodel inspeelt op die trend. Zoals MyMuesli – een website waar je je eigen biologische mueslimengsel samenstelt en deelt met anderen. Of 2style4you waar je een model maakt, gebaseerd op jouw lichaamsfiguur, om zo kleding te kunnen passen. Shapeways hoort in dit rijtje.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaCo-creatie met Shapeways
Denise Matteucci, marketing- en communicatiemanager bij Shapeways: “Vanuit niets kun je zelf iets maken, ook al heb je geen enkel verstand van 3D-modelleren. Uniek aan Shapeways is de 3D-printtechniek waarmee gebruikers samen producten ontwerpen en ze vervolgens echt maken. Daarna kunnen ze de producten verkopen of kopen.” Shapeways is daarmee een onlinemarktplaats waar je voor een betaalbare prijs producten maakt en laat maken. Denk aan manchetknopen, sieraden, puzzels, decoraties en nog veel meer. Binnen de Shapeways-community zijn veel kunstenaars, ingenieurs en hobbydesigners actief zijn. Een catalogus geeft overzicht van al hun producten.
Wat maakt Shapeways innovatief?
Dat je waar ook ter wereld producten naar wens kunt maken, zelf of door een community-lid, dat is wat mij aanspreekt in dit concept. En dat Shapeways je ondersteunt bij ideeën waarmee je rondloopt. Mateucci: “Stel dat je een eigen design voor oorbellen hebt getekend waarover je heel enthousiast bent. Je kunt de oorbellen dan door een van de Shapeways-leden in 3D laten modelleren.”
Spin-off van Philips Design
Shapeways is in 2007 ontstaan als spin-off van de ontwerpafdeling van Philips Design Matteucci, “Sinds die tijd zijn we hard gegroeid. Eerder werden 250 ontwerpen per week geproduceerd, nu is dat ruim 2.500. Momenteel zijn wij vooral populair bij Amerikanen en Italianen.” Dat de Shapeway-designers met veel verschillende materialen werken, kan een nadeel zijn. Elke designer werkt anders – en plastic, zandsteen, rvs en glas hebben allemaal een eigen productiemethode. Levertijden kunnen soms behoorlijk oplopen. Dat werkt vertragend op het concept als geheel.
Wie gebruiken Shapeways?
Op Shapeways komen allereerst de shoppers, mensen die door de website bladeren of een leuk presentje te scoren. Dan zijn er de creatievelingen die het materiaal en de kleur van producten graag willen customizen, zoals Nike al deed met schoenen. Ten slotte wordt Shapeways bevolkt door echte 3D-modelfans, die zelf in 3D kunnen ontwerpen. Zij zetten hun ontwerpen online te koop .Via Shapeways regelen ze de oprichting van de persoonlijke webwinkel, transacties met kopers en de levering van het product. Hiermee is Shapeways, waar je slechts een kleine marge op de productiekosten betaalt, echt een fullservice co-creatie- en customization-platform.
Kortom: Shapeways is een leuke plek om jezelf en anderen te verrassen. Hun motto ‘Personalized products FOR you and BY you’ verdient de kapitalen absoluut naar mijn mening. Of je nu een kandelaar met een persoonlijke hartekreet zoekt voor je oudtante of een apart Miniatuurfiguurtje dat je zelf aankleedt: op Shapeways vind je het, of maak je het zelf.
3D printing in 4 simple steps:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid