Overslaan en naar de inhoud gaan

'Consument vindt reclame op mobiel storend'

Online reclame op de mobiele telefoon wordt als meest storend ervaren, vergeleken bij de andere massamedia.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen donderdag was er een presentatie over mobiele reclame in de Westergasfabriek in Amsterdam. Uit het onderzoek onder 3.069 respondenten, gepresenteerd door de Ster, bleek dat 40 procent van de Nederlanders toegang heeft tot mobiel internet, maar dat betekent niet dat zij daar ook gebruik van maken, Het aantal gebruikers groeit wel: van 40 procent van de groep die toegang heeft tot mobiel internet vorig jaar, naar 60 procent in juli van dit jaar.
Consumenten blijken reclame op hun telefoon als storend te ervaren. Door het persoonlijke karakter van de mobiele telefoon is er geen ander medium waarop reclame als storender wordt ervaren dan op de telefoon. Wel vindt de helft van de respondenten reclame acceptabel als dit goed op de ontvanger is afgestemd. Bijna driekwart zegt er geen bezwaar tegen te hebben om daartoe persoonlijke gegevens te overhandigen.

related partner content for mobile comes here

De Ster, Telegraaf Media Groep en Sanoma Digita meldden in maar dit jaar dat ze een samenwerking zijn aangaan om de kennis over en het gebruik van mobiel adverteren te vergroten. Ze stelden in de afgelopen maanden gratis reclameruimte ter beschikking aan KWF Kankerbestrijding en Amoy, onder de voorwaarde dat de resultaten van die campagnes zouden worden gedeeld.

KWF Kankerbestrijding
Belangrijkste conclusies voor KWF Kankerbestrijding waren: test voor de juiste inzet (tot 4 maal hogere CTR), relevantie scoort (50% hogere CTR tijdens relevante momenten), call to action (duidelijke call to action in banner leverde 0.34 CTR op), smartphones zijn kostenefficiënter (hogere CTR op smartphone toestellen), positieve campagnes (91% van de gebruikers was positief en 90% gaf aan de dienst aan te raden aan anderen) en de laatste conclusie; de campagne was goed voor de naamsbekendheid.

Amoy (Heinz)
De belangrijkste conclusies van de Amoy campagne van Heinz: mobiel begint zich te bewijzen als massamedium. Rol van mobiel in brandbuilding? Het kanaal biedt goede mogelijkheden merkwaarden te communiceren en op een unieke manier onder de aandacht te brengen. Nieuw kanaal met (nog?) hoge CTR’s (0,35% CTR voor mobiele banners naar mobiele site). En: keep it simple stupid! Wil je dat gebruikers zich moeten registreren, zorg dan dat de voorwaarden en aantal 'tussenstappen’ beperkt blijven. Meer stappen heeft een sterke negatieve impact op conversie.

Bron: o.a. Emerce.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in