'Universiteiten doen weinig met social media'
Foei voor de Nederlandse universiteiten. Volgens Clipit doen ze te weinig met social media.
Iedere maand analyseert Clipit de online berichtgeving van een bepaalde branche. In augustus 2010 waren de universiteiten aan de beurt.
Nederlandse universiteiten doen er veel aan onderzoeken te publiceren in online nieuwsbanken en -sites. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste online buzz rondom universiteiten op nieuwssites veroorzaakt wordt door dit soort berichten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaSocial media komen hier nauwelijks aan bod.
‘Op Twitter- Facebook- of Hyvesaccounts wordt door universiteiten in het beste geval een bericht met een link naar het onderzoek geplaatst. Studenten worden maar weinig betrokken, waardoor buzz op social networks achterblijft op de scores die universiteiten behalen op nieuwssites’, aldus Clipit.
Met bijna 7.000 gevonden berichten in de meetperiode, staat de Universiteit van Amsterdam op 1 in de Online Media Monitoring Buzz Top5. Ook wat betreft social media en specifiek op nieuwssites is deze universiteit het grootst (5.000 meldingen). Dit is te verklaren, zegt Clipit, door het grote aantal onderzoeken dat de universiteit publiceert. Tevens worden hoogleraren en andere vertegenwoordigers door media vaak als expert gevraagd bij allerlei kwesties.
Op twee staat de Vrije Universiteit (ruim 6.000), op drie Universiteit van Tilburg (4.600), op vier Technische Universiteit Delft (4.500) en op de vijfde plaats Universiteit Utrecht (4.300)
De Technische Universiteit Delft staat met ruim 3300 (3.315 om precies te zijn) meldingen op de tweede plaats in de Social Media Monitoring Buzz Top5, veroorzaakt door de schade die een vluchtende verdachte toebracht aan de solarboot van de universiteit. De gebeurtenis zorgde naast veel verontwaardigde reacties op Twitter, Hyves en Facebook ook voor een stroom aan berichten op nieuwssites. Universiteit van Tilburg volgt op de derde plaats met drie meldingen minder dan de TU in Delft. De VU staat op vier met 3.300, Universiteit Utrecht sluit de rij met ruim 3.000 meldingen.
Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek volgens Clipit is zoals gezegd dat social media vrij weinig worden betrokken in de online pr-acties van universiteiten. Clipit: ‘Opmerkelijk, zeker gezien universiteitskeuze van huidige scholieren. Zij laten zich, zoals ook de algemene trend weergeeft, beïnvloeden en informeren door communities bestaande uit vrienden, familie en kennissen. Die communities zijn ook online steeds meer zichtbaar. Universiteiten kunnen terrein winnen door in die communities deel te nemen en in dialoog te gaan, bijvoorbeeld door het enthousiasme van hun studenten aan te wakkeren en te mobiliseren ook te twitteren of bloggen op social networks.’
Universiteiten moeten dus aan de slag.
Wellicht kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Hogeschool Utrecht, die het nut van Twitter in ieder geval voor zijn studenten inziet. Docent Wilbert van der Heijden twitterde vandaag: ‘Eerstejaars journalistiek gaan verplicht twitteren! precies ... eigen ervaring opdoen!’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid