Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Stade: 'Amusement weg bij publieke omroep'

De opdracht aan publieke omroepen om behalve informatie, cultuur en educatie ook verstrooiing uit te zenden, is achterhaald, vindt topman…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hij zei dit dinsdag op een symposium in Hilversum van het Commissariaat voor de Media. De publieke omroepen kunnen wat Van Stade betreft het genre amusement laten vallen, omdat de commerciële omroepen in ruime mate amusementsprogramma's aanbieden. Van Stade vraagt zich af of het echt nodig is dat er belastinggeld wordt uitgegeven aan het entertainen van de bevolking.

related partner content for mobile comes here

'Ik ken geen andere sector waar dit gebeurt.' De topman begrijpt dat de publieke omroepen amusement uitzenden om kijkers vast te houden voor bijvoorbeeld cultuurprogramma's. Maar dat de omroepen ook thrillers en amusement online zetten, vindt Van Stade onterecht omdat hier het 'doorkijkeffect' niet aan de orde is.

Van Stade zei eveneens dat commerciële zenders net zo goed een publieke taak kunnen vervullen. Hij noemde daarbij 'zijn' eigen programma's Hart van Nederland, Peter R. de Vries en Alberto Stegeman als voorbeeld. Om de publieke waarde van het programma-aanbod nog meer te verrijken, vindt Van Stade dat ook commerciële omroepen een beroep mogen doen op het Mediafonds.

Hij pleitte voor het opnieuw invoeren van een omroepbijdrage zodat burgers zelf kunnen bepalen of zij de publieke omroepen tegen betaling willen ontvangen. Als alternatief opperde Van Stade om programmaraden in het leven te roepen die publieke omroepen bepaalde genres voorschrijven.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in