Overslaan en naar de inhoud gaan

Songfestival achter de schermen: beware of the blogging fans

Waarom Ilse's opmerking dat haar jurk is ontworpen door de Deen Claes Iversen extra fans in Kopenhagen oplevert.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De eerste halve finale zit er op. De 10 die door mogen hebben een persconferentie gegeven voor de voltallige internationale pers. De deelnemers die af zijn gevallen troosten hun tranen en praten met journalisten uit hun eigen land. Opeens hebben andere journalisten geen belangstelling meer.

related partner content for mobile comes here

Sommigen verschijnen nog op de officiele afterparty in de  Euroclub. 

Feesten in de Euroclub

Wat wordt er van de deelnemers verwacht? Natuurlijk dat ze deelnemen aan genoemde persconferenties die georganiseerd worden door Eurovision. Na de eerste repetitie heeft elke artiest een &;meet and great&; met de pers. Na de tweede repetitie is er een fotomoment. Daarnaast zijn er regelmatig feesten in de Euroclub. Een feestlocatie waar deelnemers, medewerkers, officials en soms fans samen komen na afloop van repetities en optredens. Sommige deelnemende landen organiseren dan ook nog eens een eigen feest/persmoment waar deelnemers welkom zijn. Hun aanwezigheid wordt zeker verwacht bij de officiele opening, de zondag voor de start van het festival. Een rode loper-moment.

Fanclubfeest de belangrijkste generale 

Het songfestival kent vele fanclubs. Elk land heeft een of meer Eurovisionclubs met eigen websites en bloggers. De Nederlandse fanclub doet nog meer. Zij organiseerde dit jaar voor de vierde keer Eurovision in Concert in de Melkweg Amsterdam. Een concert waar meer dan 20 deelnemers live hun lied lieten horen. Een feest dat nu als belangrijke generale repititie voor het festival wordt gezien.

Bloggers en vloggers

De meeste fanclubs zitten in de OGAE. Die zorgt voor een fanvak in het stadion, een eigen feestlocatie en een website. Echte fans gaan niet alleen naar de halve en hele finales, maar ook naar de juryfinales (steeds de dag voor de tv uitzending), de dress rehearsels, et cetera. Die fans zijn twee weken aanwezig en willen alles weten. Als deelnemer heb je dus ook te maken met gesprekjes met bloggers en vloggers die hun fansite actueel willen houden. Vaak achter de schermen na een repetitie.  Met name de vlogs worden veel bekeken. En bij bloopers worden die al snel doorgezet naar showbizz-programma&;s als RTL Boulevard of SBS Shownieuws.

Ilse&;s jurkje

Zo zijn bijvoorbeeld mogelijk homofobe uitspraken van Arim MP3 (Armenie) over Conchita Wurst (Oostenrijk) een eigen leven gaan leiden. Uitspraken die je stemmen kunnen kosten van de fans. Maar ze kunnen ook stemmen opleveren. Zo heeft de opmerking van Ilse dat haar jurk is ontworpen door een Deen (Claes Iversen) extra fans in Kopenhagen opgeleverd.

Terugbetalen in de finale

Natuurlijk, het songfestival gaat over liedjes. Maar deelnemende artiesten zullen ook veel tijd kwijt zijn aan hun contacten met de pers en de bloggers en vloggers. Een tijdsinvestering die zich zeker terug laat betalen in een betere plaatsing bij de finale.
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in